בן פורת יוסף שריד- פרידה קצרה וללא סנטימנטים


אלו הדברים שכתבתי על יוסי שריד בעקבות  מיני סקנדל נשכח הנוגע ל"פרס ספיר". איני גורס "אחרי מות קדושים אמרו" ודומני שיוסי שריד כמי שהגדיר כל ימיו את גולדה מאיר כאם הטומאה לא גרס מעולם שמוות אמור לשנות משהו ביחס לאדם.

"יוסף שריד (שניידר) נולד ב-1940 בעיר רחובות לאמו דובה שריד ולאביו יעקב שריד שהיה חבר מפא"י וכיהן כמנכ"ל משרד החינוך- שריד הוא בן העילית של מפא"י, מי שנולד בזמן הנכון במקום הנכון.

יוסי שריד היה מלידתו עצם מעצמה ובשר מבשרה של מפא"י וכבר מגיל צעיר ייעד עצמו לפוליטיקה. לצורך התקדמות בחיים הפוליטיים לא די בכך שנולדת למשפחה הנכונה, אלא קיים צורך דוחק בפטרון פוליטי. פטרונו של שריד היה פנחס ספיר. שריד היה יועצו של ספיר  שקדם אותו לתפקיד דובר מפא"י בשנים 1964-1966. בהיותו בן 25 בלבד כבר מונה שריד מונה ליועצו של ראש הממשלה לוי אשכול. ספיר היה נאמנו של אשכול והוא הוא שהבטיח לשריד את בחירתו לכנסת בשנת 1974 .

בשנים 1975-1974 הייתי מדריך בתנועת הנוער העובד. השנה הייתה  שנה סוערת מאוד, לאחר מלחמת יום הכיפורים. תנועת גוש אמונים ארגנה מחאות ענק ומבצעי התנחלות  ואנו קיימנו מפגשים עם אנשי השעה. חנן פורת היה אז ממנהיגיה הבולטים של תנועת ההתנחלות ומטבע הדברים הוזמן על-ידי להרצות בפני חניכי התנועה ועשה כן בכישרון רב.

ממפגש זה זכורות לי שתי חוויות – האחת, שחנן פורת, מבחינה אישית, נראה לי כאדם נחמד, שופע חום ולבבי ביחסו לזולת, אך לאחר מספר שאלות ,עליהן ענה בנימוס ובלבביות, הבנתי שבין השקפת עולמו לזו שלי לא תיתכן נקודת מפגש ואף על פי כן לא יכולתי שלא לחבב את האיש.

לאחר הרצאתו של פורת נשמעה הטענה כי יש "לאזן" הופעתו בפני החניכים בהופעת מרצה "מהצד שכנגד". אכן נעניתי לדרישה ולמפגש נוסף הוזמן יוסי שריד, ח"כ צעיר ומבטיח ממפלגת העבודה, אשר חי באותה עת בקריית שמונה.

משום מה, בניגוד לציפיות, ייחד שריד את דבריו בהרצאה למצוקות הפריפריה ובמיוחד קריית שמונה ולא עסק כלל בסוגיות ההתנחלות הבוערות. גם הוא ניסח את דבריו באופן מרשים ומשכנע והסביר בפירוט מה צריך לקרות ולהיעשות בפריפריה. ממפגש זה זכורה לי חוויה אחת. שאלתי את שריד מדוע לא ייתכן לפתוח אוניברסיטה בגליל על-מנת שסטודנטים יוכלו ללמוד בקריית שמונה. לא הייתי זוכר שאלה זאת, לאחר כמעט 35 שנה, אלמלא נחרת בי מבטו הצורב של שריד, שהחליט, לאור השאלה, כי אני בוודאי אוויל מושלם.

שריד ענה לי באופן לקוני כי הרעיון להקים אוניברסיטה בקריית שמונה הוא איוולת גמורה והוא לא יתמוך בו. מאז איני מחבב את האיש, לא בגלל התשובה, אלא בגלל יחס הביטול הגמור שלו לשאלתי. המשך דרכו בפוליטיקה לא גרם לי אלא לחבבו עוד פחות ופחות. הוא שידר לי דמות של אדם המלא מעצמו לאין גבול, בז לזולת, מי שלא הייתי רוצה לשבת אתו לשיחה על כוס בירה.

אין ולא הייתה לי עם שריד הכרות אישית כלשהי ועל כן מדובר בהתרשמות פרטית בהחלט מדמותו כפי שהשתקפה מהתקשורת ומהדברים שאמר וכתב. אין להתרשמות זו קשר להשקפותיו, שכן עם רבים מאד שיש להם השקפות נוגדות לחלוטין את השקפותיי הייתי שמח מאד להיפגש. סימפתיה ואנטיפתיה לאדם אינן קשורות אצלי להשקפת עולמו.

בשנת 1999, לאחר ניצחון ברק בבחירות, עמד שריד להתמנות לשר החינוך. הקשבתי לדיווח בנושא זה באחת מתוכניות הבוקר ברדיו, אגב נסיעה במכוניתי. מנחה התכנית מסר שחנן פורת הביע התנגדות למינוי וכך התקיים ראיון טלפוני עם חנן פורת על נושא זה. להפתעתי לא נדרש פורת בכלל להבדלים האידיאולוגיים העמוקים בינו לבין שריד וכלל לא נגע בהשקפת העולם של שריד.

שריד, אמר חנן פורת, אינו ראוי להיות שר חינוך כי הוא "אדם המתכבד בקלונם של אחרים". ביטוי  צורב, מסוג שלא ניתן לשכוח. חנן פורת אינו האיש הנוהג לעלוב ביריביו באופן אישי ולכן הופתעתי שנקט לשון חריפה כל כך נגד שריד. אדם שמתכבד בקלונם של אחרים חזר פורת וטען אינו יכול להיות דמות מחנכת ושר חינוך צריך להיות דמות כזו."

גם כך ראוי לזכור את יוסי שריד,לא על דעותיו ולא על הערכותיו הפוליטיות, שכן בין אם צדק ובין אם טעה בהן אין לכך דבר עם האדם עצמו. אני זוכר בעקר אדם יהיר מאד,מלא מעצמו עד בלי גבול,שופע ארס ועלבונות ומצליח לסכל כל אהדה להשקפותיו פשוט מפני שלא היה בן אדם-ההגדרה הזאת שייכת לשולמית אלוני ששבעה ממנו לא מעט מרורים.

בנוסף ראוי לציין לזכותו כי היה ציוני ,שהשקפותיו התבססו על מה שטוב לדעתו למדינת ישראל. השיח שלו היה שיח פוליטי ולא שיח זכויות והמרכיב הביטחוני מעולם לא נעדר ממנו. ראוי לציין גם שבאופן אישי היה אדם ישר הסולד משחיתות, אם כי יושר אמור להיות בבחינת המובן מאליו ולא עילה לציון לשבח.

שלום לעפרך יוסף שריד-צר לי על משפחתך וחבריך שנותרו בלעדיך אך בכנות קשה לי לומר שאתגעגע.

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אל רום  On 6 בדצמבר 2015 at 14:55

    תודה על הפוסט המענין עו"ד גולדנבלט . לא מובן מן הפוסט רק :

    מחד , גרסת שיוסי שריד דואג או דאג לפריפריה . מאידך , הוא מחשיב כאיוולת גמורה הקמה של אוניברסיטה בגליל או קריית שמונה ? ואתה מטבע הדברים , נוטר לו על כך , והכל , מבלי להסביר לנו :

    מה היו השיקולים והנימוקים לדחיית הרעיון האווילי . תואיל לפרט אם אתה זוכר ??

    תודה

  • גולדבלט משה  On 6 בדצמבר 2015 at 15:47

    לא התייחסתי בכלל להצדקת התשובה של שריד בעניין [נכון ל1975] וכל הנושא לא היה זכור לי אלמלא הבוז הגלוי של שריד לעצם השאלה-זו הסיבה שבגללה אני זוכר בכלל מה הייתה השאלה.

    • אל רום  On 6 בדצמבר 2015 at 16:19

      טוב עו"ד גולדנבלט , לא נבוא אליך בטרוניות על זיכרון דהוי ממרחק כזה . רק שהנושא נחרת בזכרונך , וזכרת שהוא התיחס לנושא או לשאלה , כאווילות מוחלטת . לנוכח " הצריבה " בתודעה שלך , תהיתי אם זכרת נימוקים שיישבו הסתירה המוצגת : בין הדאגה של שריד לפריפריה , לבין הנחרצות בהתנגדות להקמת אוניברסיטה בגליל . אבל :

      לא נשכיב אותך עכשיו , על ספת הפסיכיאטר , ונעשה ריקול מייגע ….. נניח לך . תודה

  • zviarzi  On 6 בדצמבר 2015 at 17:05

    כמי שמסר תצהיר שאינו מכיר אישית את הנפטר אני סבור שיש מקום לתהות מה מקור חוות הדעת הבוטה על אישיותו של האיש בחייו.

    לגופם של הדברים אני מצטרף לסייפא שבתגובה האחרונה של קודמי.

    • גולדבלט משה  On 6 בדצמבר 2015 at 18:36

      המקור הוא מעקב די רציף אחר התבטאויותיו של שריד במשך למעלה מ40 שנה-די בכך?

      • zviarzi  On 6 בדצמבר 2015 at 22:08

        די לשמוע יריבים פוליטיים כדי לגרום גם לך לתהות על מידת האמת שבטענתך.
        בתכנית בוקר בגלי צה"ל אמר שותפו מהצד המנוגד בהחלט של המפה שהוא מכיר את יוסי שריד שנים רבות וחרף חילוקי הדעות ביניהם הוא אהב את אישיותו והיה לו לחבר ובן בית……לא די בכך כדי לבחון שוב את עמדתך הקיצונית המבוססת על פי השמועה?

  • גולדבלט משה  On 6 בדצמבר 2015 at 23:54

    לא. ייתכן ששריד לחבריו ומכריו היה איש חם ואוהב-לא מעניין אותי. התנהלותו בזירה כלפי מי שלא נמנו על מכריו היא החשובה

  • sbshalom  On 7 בדצמבר 2015 at 3:17

    מאוד אהבתי את ההספד שלך. לאנשים יש נטיה שאני מכנה אותה מאניה-דיפרסיה של הספדים, או שמהללים מישהו לדרגת אל או שהופכים אותו לשטן. למרות שאני אישית הערכתי את יוסי שריד יותר ממך, ההספד שלך היה הגון ומכבד שהצביע על היתרונות והחסרונות של האיש. הלוואי, והשיח הישראלי הולך לכיוון שלך.

כתיבת תגובה

