וחג שבועות תעשה לך


בשנים האחרונות רחקתי מחג השבועות. במושב שבו נולדתי [כפר חיים] עדיין למיטב ידיעתי נהוג לחוג את החג יחד עם המושב השכן ולימים הייתי פוקד את החגיגה בקיבוץ בו מתגוררת אחותי, או בקיבוץ כברי בו מתחנכות בנותיי. איכשהו הטרקטורים והעגלות המקושטות אותם נוהגים בגאווה גדולה הפועלים התאילנדים גרמו לי להבין שהחקלאות אינה מה שהייתה. נטשתי את החקלאות ב1977 עת עזבתי ביום המהפך את קיבוץ ראש הנקרה לירושלים ושוב לא חזרתי לעבודה חקלאית.

הדבר ממנו לא השתחררתי עד עצם היום הוא תחושת האשמה הגורמת לי עדיין להרגיש שרק עבודה חקלאית ראויה להיחשב מלאכה של ממש המכבדת את העוסקים בה. לגבי השאלה מעולם לא הייתה האם יש בכלל מקום לחקלאות בישראל כפי שזעקה אחת מכותרות עיתוני החג [אל דאגה – עדיין יש]. השאלה האמתית היא האם יש הצדקה לכל היתר. אני יודע שזו שאלת הבל אבל מי שגדל על ערך העבודה החקלאית יוכל להבין אותי.

בכלל החלב החמיץ ובכל חג שבועות יש מי שמבקש להעכיר את מצב רוחנו. לפני שנה הלעטנו בכתבות על נזקי אכילת מוצרי חלב.  הסינים שרכשו משום מה את "תנובה" חיים מצוין בלעדיהם. השנה דנים ברצינות אם בכלל יש מקום לחקלאות בישראל, שהיא בעצם קרטל המבטיח שכולנו נשלם מחיר מופקע על מזון כחול לבן, במקום לשלם מחירים נמוכים על מזון מיובא.

הדיון הזה מחזיר אותי לשנת 1977 בה עזבתי את הקיבוץ. זכור לי היטב הוויכוח שניטש בקיבוץ ביחס לעתידו של הפרדס. תקיפי הקיבוץ טענו בנחרצות שהפרדס הוא ענף הפסדי שעבר זמנו ואחת דינו להיעקר לטובת מטעי אבוקדו וגם לטובת הבננות. רק רכז הפרדס התייצב נגד המגמה והודיע שהפרדס ייעקר על גופתו המתה.

לפחות פעם בשבוע מזדמן לי לנסוע בכביש נהריה ראש הנקרה. הפרדס עדיין קיים ושמתי לב שמחליפים זנים באחת החלקות. הקיבוץ השתנה לחלוטין ושוב אינו קיבוץ אבל הפרדס קיים. כתבה אופטימית בדה-מרקר מספרת על זן הקלמנטינות החדש שהציל את ענף הפרדסנות. הנה עדות חיה לחוסר היכולת לחזות את העתיד.

ושמחת בחגך והיית אך שמח!

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • zviarzi  On 5 ביוני 2014 at 12:45

    פעם גם מיהרו לכרות שקדים ולא היססו לכרות מעי עוור והיום כבר לא.
    כבר אמרו "אל נא תעקור נטוע". החקלאות היא העושה עם נטוע.

    ושמחת בחגיך והיית אך שמח. מה הופך לשון עבר לצווי לעתיד לבוא. וו החיבור. האחדות היא תקוותנו.

להשאיר תגובה

