גבר אחד אישה אחת – נישואים


נישואים הם  מערכת יחסים  בין גבר אחד ואישה אחת פסק המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. אני לתומי חשבתי שנישואים הם היעדר מערכת יחסים בין גבר אחד לאישה אחת אבל אצל האמריקאים לא מתבדחים כנראה על הנושא – בביתו של התלוי אין מזכירים את החבל.

האמירה הזו כשלעצמה לוקה בכמה כשלים. האם כל מערכת יחסים בין גבר אחד ואישה אחת הם נישואים? האם מי שיש לו מערכות יחסים אחת עם אשתו ואחת עם אחרת שאינה אשתו – או להיפך אינו נשוי? מי שיש לו מערכות יחסים משמעותיות ללא נישואין עם שתי נשים מה מעמדו? מה ההבדל בין גבר ואישה המקיימים מערכת יחסים ואינם נזקקים לחסות החוק והכרת המדינה במעמדם לבין זוגות חד מיניים החיים באותו אופן?

 רוב הסרטים האמריקאים שמזדמן לי לצפות בהם והעוסקים במשפחה מבטאים מסר שמרני מאד ביחס למוסד הנישואין. בגידה של אחד מבני הזוג היא פגיעה כל כך קשה עד כי רק בשל קדושת שלמות המשפחה יש למחול עליה. ככול שמתרבות הסטסטיסטיקות על כשלונו של מוסד הנישואים כך מתחזקים המסרים החבויים הקוראים לצופה או לקורא לשמור עליו מכל משמר.

על רקע זה אולי ניתן להבין חלק מההתנגדות להכרה בנישואים חד מיניים- תומכי המוסד "המקובל"  חשים מאוימים מחידושים והחרדה של השמרנים היא שאם נכיר בנישואים בין גבר לגבר או בין אישה לאישה אין טעם אמיתי שלא להכיר בנישואים בין גבר לכמה נשים או להיפך או בנישואים בעלי אופי קהילתי, או בכל דרך אחרת בה יבחרו אנשים להתקשר האחד עם השני והכל בשם עיקרון חופש הפרט. כשמתחילים לאפשר חופש בחירה אפשר לדעת היכן מתחילים אבל לא היכן זה מסתיים.

אל תבינו מכאן שאני שולל הכרה בזכותם של זוגות חד מיניים להינשא או תומך בהכרה כזו – לא נתתי את דעתי על מכלול הבעיות העלולות לנבוע מהכרה כזו. כיצד ייפתרו בעיות אפוטרופסות ביחס לילדים משותפים –כיצד יש להתאים את דיני האימוץ? כיצד יש להסדיר את חיובי תשלום המזונות בין שני גברים שהקימו יחידה משפחתית?

חברי הכנסת אצלנו אינם מרבים להעמיק חשוב. כמה מהם שמעו את הצהרת הנשיא אובמה ומיד הזדרזו להביע תמיכה ברעיון. היה עדיף להם להיזכר כי בישראל נישואים בין יהודים נערכים על פי דין תורה בלבד ואם עוד לא הצלחנו להנהיג נישואים אזרחיים, הדרך להנהגת נישואים לזוגות מאותו מין ארוכה-ארוכה מאד.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רון  On 14 במאי 2012 at 1:35

    אין טעם לאפשר לזוגות חד מיניים להינשא, משום שמוסד הנישואין הוא חלק ממוסד המשפחה, ומוסד המשפחה מהותו שהמשפחה היא יחידה ביולוגית שמביאה לעולם ילדים. בכך המשפחה מהווה את הבסיס לחברה. משפחה חד-מינית אינה מסוגלת להביא לעולם ילדים מתוך עצמה.
    החד-מיניים ראוי שיסתפקו בכך שמאפשרים להם להקים תא זוגי ולא רודפים אותם על כך. זו התקדמות משמעותית מבחינתם. אין להם שום צורך גם להינשא, שהרי עצם מהות הנישואין זרה לנטיות שלהם.

  • סיוון  On 14 במאי 2012 at 8:03

    רון, חשבתי להגיב בציניות, אבל דווקא לא.
    אתה כותב: "החד-מיניים ראוי שיסתפקו בכך שמאפשרים להם להקים תא זוגי ולא רודפים אותם על כך."
    דבר ראשון, חד מיני זו לא הגדרה מתאימה לטעמי. האנשים אליהם אתה מתייחס משתייכם בגדול לקבוצת הלהטבים, או בוא נומר, לא סטרייטים. חד-מיני זה ביטוי ביולוגי משונה קצת. תכלס.
    אני לא מקבלת את מה שאתה כותב – אני לא אמורה להודות לאף אחד על כך ש"מותר" לי לחיות בתא משפחתי. לא רק זוגי, אגב. אף אחד לא "הירשה" לי. אני בוחרת לקחת לעצמי את החירות הזו. בדיוק כפי שכל אחד אחר בעל כל נטיה אחרת, וכל זהות אחרת, רשאי לבחור לחיות בתא משפחתי או זוגי.
    זה שאין רדיפה, כן , זו התקדמות, אבל למה אני צריכה להסתפק בכך? האם אתה כיהודי צריך להסתפק בכך שלא רודפים אותך ולוותר על השאיפה ליצור מדינה טובה יותר? (או בכלל?)
    אחר כך אתה כותב: "אין להם שום צורך גם להינשא, שהרי עצם מהות הנישואין זרה לנטיות שלהם."
    מהות הנישואין, כפי שאני מפרשת אותה, היא התחייבות הדדית ויצירת קשר זוגי בין שני אנשים הבוחרים בכך. יש כאלו, להט"בים וסטרייטים כאחד, שאכן, הנישואין זרים לנטיה הטבעית שלהם, או לבחירה שלהם בסגנון חיים. אבל יש כאלו, להט"בים וסטרייטים, שנישואין, כלומר, ברית זוגית עם שותף לחיים, היא בהחלט הנטייה שלהם. כך גם הבאת ילדים לעולם.
    ניתן להביא ילדים לעולם במגוון גדול של הסכמים ומבנים חברתיים ומשפחתיים. ולא רק בזכות ההתקדמויות הרפואיות. מאז ומעולם חברות שונות יצרו מבנים משפחתיים שונים.

    רק לסיכום – אני לסבית, שחיה בתא משפחתי, ומתכוונת להביא ילדים לעולם, זו הנטייה הטבעית שלי. ואני לא צריכה להודות לאף אחד על כך ש"מותר" לי. או שלא רודפים אותי. וזה, זה לא מספיק לי, כי מגיעות לי אותן זכויות שמגיעות לאדם בעל כל נטייה אחרת.

להשאיר תגובה

