הודאה באשמה תמורת שחרור מוקדם


במשפט פלילי אין לקבל הודאת נאשם אלא אם הוכח שנמסרה באופן חופשי ומרצון כך קובעת פקודת הראיות ולקורא התמים מומלץ שלא לקבל את המילים הללו כפשוטן. כל חקירה מלווה בלחץ רב על הנחקר ותנאי המעצר עצמם מלחיצים מאד והיו סמוכים ובטוחים שבחקירות מופעלים לחצים מלחצים שונים מעבר לשאלות. מכל מקום הודאה שניתנת אגב יצירת פיתוי גדול לנחקר להודות תמורת טובת הנאה ממשית היא חשודה  ועלולה בהחלט להיפסל במשפט.

הכללים הללו אינם חלים על מי שכבר נגזר דינו למאסר והוא מבקש להשתחרר שחרור מוקדם בשל התנהגות טובה. בשלב זה דורשת ממנו וועדת השחרורים הודאה באשמתו וחרטה "מלאה וכנה" אחרת יוכל לשבת עד סיום התקופה הקצובה. זוכרים את מרגלית הר שפי? בעניינה וועדת השחרורים לא מצאה לנכון להמליץ על שחרור מוקדם כי היא לא הביעה חרטה ובחוצפתה המשיכה לטעון מה שטענו ראשי השב"כ וגורמים נכבדים נוספים המעורים בנושא-שהיא חפה מכל פשע.

 אם אתה ממשיך לטעון לחפותך רצוי שתשכח את האופציה לשחרור מוקדם, כך מובהר לכל אסיר. תנאי מוקדם לשחרור הוא שתצהיר קבל עם ועולם ששום עוול לא נגרם לך שהפנמת את חומרת מעשיך ותמיד תהיה אסיר תודה אם תחדל להיות אסיר בציון.

גם השר לשעבר שלמה בניזרי למד את השיעור ואכן על מנת לקצר את מועד השחרור מהכלא הסכים לומר לוועדה מה שרצתה לשמוע. את אותה התוצאה היו יכולים להשיג אם היו מותחים אותו על גלגל עינויים, אבל גם קיצור של שנה וחצי מתקופת המאסר מהווה פיתוי בלתי נסבל לשקר.

עם צאתו מהכלא הודיע בניזרי "תפרו לי תיק רבותי", "אני מדגיש, תפרו לי תיק". הוא אף פירט: "מן הזוטר שטיפל בתיקי ועד לעליון שנהגו בי בחוסר רגישות, ללא עשיית צדק, פעלו מתוך נקמנות ומתוך ערכים המקודשים בעיניהם ולא בעיני. אני זכאי לחלוטין".

בעיני  מערכת "הארץ" הדבר לא מצא חן-עדיין יש לו לבניזרי החוצפה לטעון לחפות? והרי "דברים אלו סותרים את מה שאמר לפני כחודשיים בפני ועדת השחרורים שדנה בקיצור עונשו בשליש. בפרוטוקול הדיון מצוטט נציגו של היועץ המשפטי לממשלה כאומר: "מדו"חות הכלא שהתקבלו בעניין האסיר אנו למדים כי הוא מודה בביצוע עבירות, מציין כי נבעו מתום לב ומביע חרטה מלאה".

מערכת הארץ זועמת ממש "פסטיבל בניזרי" מעמיד באור בעייתי את אחד התנאים החשובים ביותר לקבלת החלטה לקצר תקופת מאסר – הפנמת המעשה הפלילי. מתברר שדי בהצגה טובה כדי לשכנע את חברי ועדת השחרורים שלפניהם עומד חוזר בתשובה שראוי להתחשבות, בעוד שבפועל עומד לפניהם מתחזה."

לעומת זאת אני סבור שזכותו המלאה של אדם ואפילו הוא אסיר מורשע כדת וכדין להחזיק בדעה שנעשה לו עוול וכי הוא חף מפשע. איני סבור שמערכת הצדק צריכה להתנות שחרור מוקד בהודאה וקבלת אחריות ויש משהו מאד לא הגון בדרישה הזאת. שחרור מוקדם של אסירים שהתנהגו כראוי הוא אינטרס עליון של מערכת הענישה ונועד בראש ובראשונה להשגת שיתוף פעולה והתנהגות טובה של הכלואים, אין כל סיבה להפוך מוסד זה למכשיר לגביית הודאות וחרטות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דוד שליט  On 4 במרץ 2012 at 21:02

    אני נוטה להסכים איתך בכך שין להתנות הבעות חרטה וכד' בקיצור שליש, אלא בהתנהגות טובה. לא בטוח שקורבנות הפשע יסכימו עם זה, אבל מה לא עושים כדי לדלל קצת את מתקני הכליאה הצפופים, או סתם לגרום לאסירים להתנהג יפה תמורת סוכריה שגם תסייע לסוהרים לנהל את בית הכלא עם חשש מופחת מאסירים שאין להם מה להפסיד ולכן יתנהגו בהתאם. בקיצור, כל הנורמות הנ"ל מעוגנות באינטרסים. שתי שאלות שאולי תוכל להשיב: ממתי הנורמה של קיצור שליש, וממתי הדרישה הפוריטנית הזאת של הבעת חרטה

  • דני כהן  On 4 במרץ 2012 at 22:09

    במקרה הנדיר הזה אני מסכים איתך ולא עם מערכת הארץ. משה מנדלסון תקף בתקופתו את הנצרות על כך שהיא מנסה לשלוט במחשבות של האדם, והביא את היהדות כדוגמא לדת שמבוססת על מצבות אבל מניחה לאדם לחשוב מה שהוא רוצה.
    הועדה שמשחררת אסירים צריכה לעמוד לנגד עיניה מטרה אחת, והיא האם האסיר עלול לחזור ולפגוע בחברה. בינזרי נאשם בלקיחת שוחד, ואם הוא יחזור לחברה כאדם מן השורה אין סיכון שיהיה לו שוב את הכוח כשר לקחת שוחד, והוא בודאי לא אנס או רוצח שיש סיכון שיפגע בחברה פעם נוספת.
    ודבר אחרון, לדעתי עומדת לזכות האסיר החירות לחשוב שנעשה לו עוול והוא לא חטא. בארצות הברית יש אפילו הכרה בזכות הזאת, לבקש חנינה או קיצור עונש מבלי להודות במעשים שבגינם הוא נכלא.

  • nachum  On 5 במרץ 2012 at 7:49

    לחפותך שכך משחרור מוקדם–a mistake that makes a big problem to understand what you want to say

  • גולדבלט משה  On 5 במרץ 2012 at 8:56

    לא חושב שזו טעות אבל הבהרתי

  • אסף  On 5 במרץ 2012 at 22:02

    ובכל זאת יש היתממות גדולה והתעלמות ממפץ קונפטי המילים המטופש שהופרח מפיו של האדיוט במגבעת עם צאתו, וכל זאת תוך היתלות שלך, מר גולדבלט במין עלה תאנה – כמו – עקרוני של סוגיית ההודאה – כן או לא וכל זאת, כל זאת, רק כדי לנגח עוד קצת את "הארץ". פא ט תי. מצדי שיחזור לחור הש"ס השחור ממנו יצא. זה לא מעלה ולא מוריד בכלום לא ממנו ולא מהמפלגה הזו ולא ממצביעיה העלובים. מה שכן, פעם אחר פעם מתגשמות מילותיו של עובדיה החוזה ברוח קודשו, כי הנה אמנם גם השה התועה הזה "יצא בח'וץ" ו "הוא זכאי"!

  • גולדבלט משה  On 6 במרץ 2012 at 2:41

    כמה טוב שאפשר לכתוב על חור הש"ס
    השחור ולא להיחשד כגזען

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s