המחאה החברתית- תוצרי לוואי מבורכים


מוקדי המחאה רחוקים מביתי. בנהריה מקום מגוריי ובקרית מוצקין מקום עבודתי אמנם נטו מספר אוהלים אלא שרוב הזמן הם נטושים וגלמודים. שלשום הייתה הפגנה גדולה יחסית בקרית מוצקין וזה בהחלט חריג מאחר שלא זכורה לי שהתקיימה הפגנה בקריות. בנהריה השתתפתי בהפגנה דלה אחת נגד מפוחי העלים. בכלל מאז הפגנות 1982-3 לא זכור לי שהשתתפתי בהפגנה של ממש. ב83 עברתי לצפון ומלבד אירועי מחאה ספורדיים ניתן לומר שפרק ההפגנות בחיי תם – אך אולי לא נשלם.

המרחק, הבטלנות, פער הגילאים וכן גם היעדר יכולת להפגין מבלי שברור לי מהו המסר המדויק ומהן הדרישות ומי עומד מאחורי ההפגנה, הביאו אותי לתפוס עמדת משקיף ובעמדה זו אני נמצא היום. מעמדה זאת הבחנתי שבין המארגנים מצויים פעילים מיליטנטיים של הירוקים שלחמו נמרצות נגד חוק וועדות הדיור וטענו בלהט בשם כל הקהל שאני מסופק אם אחוז אחד ממנו מבין באמת את החוק ומתנגד לו.

אולם השאלה האם אני באופן אישי מזדהה עם ההפגנות והמחאות או מתנגד להן היא הפחות חשובה. החשוב הוא שאזרחים הבינו סוף סוף שבכוחם למחות ולשנות, שהדרך לשינוי חברתי ופוליטי היא ברחוב ובמרחב הציבורי ולא בבית המשפט העליון. שאין תחליף לעמל הפוליטי ועתירות מבריקות ככול שיהיו לבית המשפט העליון לא יביאו לשום תוצאה ממשית.

תוצאה נפלאה אחרת היא המפגש שנוצר בין חלקים שונים בציבור, אנשים שלא אמורים להיפגש על פי הסדרים הרגילים נפגשים, מדברים מתווכחים, יוזמים ומקבלים את השבת. שנים רבות הייתי בתחושה שגדל דור שכלל לא מכיר את החוויה הבסיסית הזאת של המפגש ושהמפגשים הווירטואליים באינטרנט הם התחליף לשכונה ולכיכר העיר- אז יש תקווה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רשלנות רפואית  On 11 באוגוסט 2011 at 9:09

    אני מסכימה איתך שלגל ההפגנות היו הרבה ההשלכות חיוביות, אבל א"א להתעלם מהבעייתיות שלהן – הרצון לצרף קבוצות מוחים רבות ומגוונות ככל האפשר מצד אחד מראות שהמצב הכלכלי חוצה מעמדות וקשת פוליטית, ומצד שני מייצר מחאה ללא דרישה ברורה שהממשלה יכולה להתמודד עמה.

להשאיר תגובה

