למי אכפת מבטיחות?


ברצוני להודות לרועי צ'יקי ארד על כתבה מעולה שדנה בתנאי הבטיחות בשוק העבודה. ארד כתב על נושא המעסיק אותי רבות, אלא שלא כתבתי עליו בגלל הערכה שהוא לא יעניין את הקורא הרגיל.

לפני חמש שנים נטלנו הפוגה של שבוע ונטשנו את נהריה בעיצומה של המלחמה לטובת פריס- טוב החופשה הזאת תוכננה מראש ובוודאי שלא היה טעם לבטלה-כשחזרנו המלחמה עדיין נמשכה. מחלוני במלון ראיתי כי בבניין סמוך מבצעים עבודת שיפוץ קטנה. הפועלים הרכיבו פיגום שנראה כמו שפיגום אמור להיראות עם משטחי עמידה מוצקים, המורכבים על מוטות ברזל חזקים, מעקות בטוחים וסולמות מאובטחים לעלות ולרדת בהם. כל פועל חבש קסדת בטיחות ונעל נעלי עבודה תקניות. בסך הכל היה מדובר בעבודה קטנה שנמשכה מספר ימים והסתיימה סמוך לעזיבתנו.

כמי שמייצג פועלים שנפגעו בתאונות עבודה למדתי להכיר את הפרטצ' המקומי. פיגום הוא כמה קרשים המונחים ברישול על תמיכה כלשהי ומחוזקים עם כמה חוטי ברזל ומסמרים וזאת גם בפרויקטים גדולים. מעקה הבטיחות הוא חתיכת קרש המחוזק באותה צורה ועל קסדות מגן אף אחד לא שמע-הסתכלו נא באתרי הבניה הסמוכים לכם ותלמדו משהו על תנאי הבטיחות הנוהגים שם. זה לא  רק בבניין, אנחנו משלימים עם הפקרות בטיחותית בתחומי חיים רבים, במפעלים ובכבישים, בבתי החולים ובגני המשחקים, במדרכות הערים ואפילו בבית הפרטי. הנושא הזה פשוט נדחק לשולי התודעה.

כשהייתי חייל עבר אחד מחיילי פלוגה מקבילה על הוראת בטיחות במהלך תרגיל. כל הפלוגה עברה "סדרת חינוך מיוחדת" עקב כך ונשלחה להציב על ג'בלאה סמוכה כתובת אבנים ענקית "הוראות בטיחות באימונים נכתבו בדם" אני מעריך שהם בילו את כל הלילה בחיפוש אחר האבנים המתאימות ואולי הכתובת הזאת עדיין קיימת אי שם במדבר יהודה וכדאי להעתיקה, בשינויים המחויבים, למקומות נוספים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אבי  On 5 באוגוסט 2011 at 6:32

    מעולה.
    אולי המפגינים צריכים להוסיף בין הדרשיות את הדרישה ליותר פקחים שיבדקו עבירות של בטיחות בעבודה. יש לי הרגשה שאם הם ידרשו את זה אז התקשורת תתעלם מדרישה זו כמו שהיא מתעלמת מהדרישות להעסקה ישירה והעלאת שכר המינימום ותמשיך בכתבות על דרישות שכלל לא קיימות אצל המפגינים כמו הפרטות ומאבק בועדים.

  • רני  On 5 באוגוסט 2011 at 12:20

    שאל את שטרסלר היכן מקפידים יותר על בטיחות בנמל אשדוד
    חברת חשמל, תעשייה אווירית. או בחברות הובלת המשאות, חברות הבנייה גונבי החולות בחוף. כיהודי זקן זכורני שב"שלב" הקאופרטיב מעולם
    אבל מעולם לא ישבו על ההגה כל כך הרבה שעות כמו היום, אבל למי איכפת.

  • יונה עם משרוקית  On 5 באוגוסט 2011 at 12:51

    אין שנה שפועלי בניין לא נהרגים בנפילה מפיגומים. יש תקן ברור בתחום, אבל מספר הפקחים והעונשים המגוכחים מונעים אכיפה אפקטיבית.

    הפתרון האפקטיבי ביותר – קבלן שיאפשר העמדת פיגום שאינו תקני באתר הבניה נקנס בסכום יומי כל עוד לא הסיר את הפיגום תיקן את המחדל. אם הקנס יהיה גבוה באופן משמעותי מהקמת פיגום תקני לא נראה כל כך הרבה פיגומים כאלה.

    ככה נלחמו (בהצלחה יחסית) בהשלכת פסולת בניין שהיתה נפוצה מאוד בעבר.

  • צ'יקי  On 5 באוגוסט 2011 at 14:43

    תודה. מקווה שאנשים יתעוררו. בשורה התחתונה, מעולם קבלן לא נכנס לכלא על מוות כזה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s