ומי מצילנו מידם?


ליל הסדר מצרף את המאחד והמפריד בינינו ואין כהגדה ללמדנו שמצווה עלינו אומנם לספר ביציאת מצרים אבל המשמעויות שכל ציבור נותן לה הן שונות בתכלית ומכאן שמשמעות היציאה מעבדות לחירות אף היא אינה מוסכמת.

 בהגדת הקיבוץ הארצי אותה קראתי בליל הסדר בקיבוץ בו חברה אחותי נמחק כל אזכור לקדוש ברוך הוא ופועלו ביציאת מצרים. בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו שרו חברי הקיבוץ הארצי ואנו ניצלים מידם.

 בהגדה הומניסטית ליברלית לא רק שמו של האל נפקד אלא יש מי שמאמין שההגדה באה לבשר את רעיון החופש כהגדרתו המודרנית ,לאדם כפרט ולאנושות המשועבדת בכללותה. רעיונות נאצלים כאלו נעדרים לחלוטין מסיפור יציאת מצרים כפי שסופר אלפי שנים. את החירות נתן לעם האל ולא מנהיג[שמו של משה נפקד מן ההגדה] זו החירות לעבוד את האלוהים ולקרוא בשמו. אין בהגדה רגשות הומניסטיים נאצלים במיוחד.

שְׁפֹךְ חֲמָתְךָ אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בְּשִׁמְךָ לֹא קָרָאוּ. כִּי אָכַל אֶת יַעֲקֹב וְאֶת נָוֵהוּ הֵשַׁמּוּ. שְׁפֹךְ עֲלֵיהֶם זַעְמֶךָ וַחֲרוֹן אַפְּךָ יַשִׂיגֵם. תִּרְדֹּף בְּאַף וְתַשְׁמִידֵם מִתַּחַת שְׁמֵי יְיָ.

 אין ההגדה המסורתית קוראת לנו לשפוך חמתנו-נקודת המוצא שלה היא שהמתרחש הנו ביטוי לרצון האל ואנו יכולים לפנות אליו בתפילה, אך התפילה אינה לשלום עולמי ולאחוות עמים. כשלעצמי איני שולל אף נוסח, אבל קצה נפשי באפולוגטיקה ואין לי כל צורך לסנגר על הטקסט המסורתי, הוא אינו זקוק להגנה ויתקיים כנראה עוד שנים רבות לאחר שהגדות הקיבוצים יהיו לזיכרון רחוק

 חֲסַל סִדּוּר פֶּסַח כְּהִלְכָתוֹ, כְּכָל מִשְׁפָּטוֹ וְחֻקָתוֹ.
כַּאֲשֶׁר זָכִינוּ לְסַדֵּר אוֹתוֹ כֵּן נִזְכֶּה לַעֲשׂוֹתוֹ.
זָךְ שׁוֹכֵן מְעוֹנָה, קוֹמֵם קְהַל עֲדַת מִי מָנָה.
בְּקָרוֹב נַהֵל נִטְעֵי כַנָּה פְּדוּיִם לְצִיוֹן בְּרִנָּה

לְשָׁנָה הַבָּאָה בִּירוּשָׁלָיִם הַבְּנוּיָה.

 חג אביב וחירות שמח לכל הקוראים

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s