מקור מעיין השנאה למתנחלים [1]


אם יש את נפשכם לדעת את שורשי השנאה התהומית שחש כיום מחנה השמאל וחלק נכר גם מהציבור "המרכזי" כלפי המתנחלים יש לחזור להיסטוריה. שנאה זו לא נוצרה מתוך הערכה שההתנחלויות מנוגדות למשפט הבינלאומי, או שהן מכשול לשלום וגם לא מפני שהמתנחלים הם בריות רצחניות מטבען שמעיניהן נתונים כל העת להתנכלות לערבים, כריתת עצי זית, אטימת בורות מים וקביעת תגי מחיר. השנאה למפעל ההתנחלויות ולאלו הקרויים מתנחלים נובעת ממקור ראשוני קדום יותר וביסודו של דבר מדובר במאבק חברתי פנימי בו קבוצות חברתיות שונות מנסות לבסס את זכותן לעליונות על קבוצות אחרות.

 במאמר מוסגר- התנגדתי ועדין אני מתנגד למפעל ההתנחלות בלב יהודה ושומרון. סברתי שאין בו צורך התיישבותי אמיתי, מאחר ויש צורך דוחק יותר בהתיישבות בחלקי ארץ אחרים [כן – ייהוד הנגב וייהוד הגליל-סיסמאות שאף הן לא אהודות במיוחד כיום ועלי הן מקובלות לחלוטין]. לא חשבתי שנכון ליצור מוקדי חיכוך רבים עם אוכלוסיה ערבית עוינת מה שיצריך משאבי הגנה מופרזים ויגביר את המתח. התקריות החוזרות ונשנות בין פלשתינאים ומתנחלים, על אף שרק מיעוט קטן מעורב בהן, הן ההוכחה לכך. העובדה שקיים סכסוך היסטורי עמוק ובלתי ניתן לגישור, אין משמעותה שעלינו ליזום מהלכים מיותרים שאינם תורמים לעוצמתה ובטחונה של ישראל. הציונות שלי הייתה תמיד חילונית ותועלתית במהותה.

 מעל לכל הערכתי וחששתי [גם כיום]שמפעל ההתנחלויות הוא שיבסס מבחינת דעת הקהל הבינלאומית את התביעה לזכות השיבה. הערכתי זו לא השתנתה. אני מעריך שעל מנת להגיע לשלום, תוך הותרת התנחלויות כולן, או רובן, מה שסביר יותר, יהיה צורך לא רק בחילופי שטחים אלא גם בהסדר לפיו יחיו כמה עשרות אלפים אזרחים ישראלים במדינה הפלשתינאית וכמה עשרות אלפי אזרחים של המדינה הפלשתינאית בישובים שיוקמו בתוך הקו הירוק. המספרים יהיו כמובן נושא במו"מ. הסדר כזה מסובך הרבה יותר לביצוע, אבל אינו בלתי אפשרי.

 המחלוקת הפוליטית הלגיטימית אינה מסבירה את השנאה להתנחלויות ולמתנחלים. גם לא ניתן להסביר את האיבה בנקודות מוצא אידיאולוגיות שונות. ברור שלא יכולה להיות השקה בין מי שמשוכנע שרובצת עלינו חובה דתית ליישב את כל ארץ ישראל, לבין מי שהציונות שלו היא מדינית ונגזרת מהשקפה חילונית תועלתית. מחלוקת קשה זו התקיימה,ללא שנאה שנים לא מעטות. כאשר אחד מרבני גוש אמונים,הרב יוחנן פריד, סיפר על יחסי ידידות אישיים עמוקים שהיו ויש לו עם מתנגדים קשים בצד השמאלי של המפה, אין לי ספק שהוא דובר אמת. השנאה מקורה במשהו אחר ובעתיד הקרוב אנסה לברר לעצמי את מקורה.  

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דרור בל"ד  On 15 במרץ 2011 at 2:59

    אני סבור (אם כי איני מסכים עם הטיעון) כי מקור השנאה למתנחלים, לפחות אצל המחנה המכונה בשיח הציוני מחנה השמאל, הוא כפי שציינת: "המתנחלים הם בריות רצחניות מטבען שמעיניהן נתונים כל העת להתנכלות לערבים, כריתת עצי זית, אטימת בורות מים וקביעת תגי מחיר". תגי מחיר – לשון מכובסת לפוגרום, שהשיח הציוני כולו, כולל כל אמצעי התקשורת הממסדית, אימצו כמטבע לשון לגיטימית.

    ברור כי המתנחלים האלו הם מיעוט, ברור כי משתמשים בהם כבמריונטות על מנת ליישם אינטרסים כלכליים שבינם לבין אידאולוגיה אין דבר וחצי דבר, ברור גם מי משתמש.

    הטיעון הזה, עימו אני מסכים ועליו אוסיף, מחזק את הנחתי: "השנאה למפעל ההתנחלויות ולאלו הקרויים מתנחלים נובעת ממקור ראשוני קדום יותר וביסודו של דבר מדובר במאבק חברתי פנימי בו קבוצות חברתיות [יהודיות] שונות מנסות לבסס את זכותן לעליונות על קבוצות אחרות [,פלסטיניות].

    כמו במכתבי הרבנים, כמו בפרשת דרעי, גם כאן הציונים-החילונים מסתירים את ערוותם ע"י הכתמת ציבורים אחרים. אפשר בהחלט להסדיר את ההתיישבות היהודית גם בגדה המערבית, גם בגליל וגם בנגב, לאחר שיוסדרו המחלוקות עם בעלי הקרקע המקוריים. מי שמתכחש ליהדותה של מערת המכפלה, של קבר יוסף, של ירושלים, אינו יכול להצדיק את הציונות. זכותנו המוסרית וההיסטורית (אם קיימת) מתבססת על מקומות אלה.

  • גולדבלט משה  On 15 במרץ 2011 at 5:53

    לצערי אתה מסכים עם טענה שלא טענתי-אני טוען שהשנאה נובעת ממאבק חברתי פנימי בו קבוצות חברתיות יהודיות שונות מנסות לבסס את זכותן לעליונות על קבוצות אחרות-יהודיות לא פלסטיניות. מקור השנאה הפנימית הוא פנימי ולא פוליטי. אני לא מברר למה הפלשתינאים שונאים את המתנחלים אלא למה היחס של קבוצות יהודיות עבר ממחלורקת אידיאלוגית חריפה לשנאה ממש. ההסבר הוא במידה רבה פסיכולוגי ולא רק פוליטי

    • דרור בל"ד  On 15 במרץ 2011 at 13:33

      עם הטיעון שלך אני מסכים כפשוטו. בנוסף לכך, הוספתי תוספות משלי. למעשה טענתי שני טיעונים שונים שחיברתי למשפט אחד.
      אני גם מסכים עם הקביעה כי ההסבר הוא במידה רבה פסיכולוגי ולא רק פוליטי. במשך כל השנים ניסה מי שניסה להחדיר לשיח הציבורי את התפיסה כי ההתנחלויות הן המכשול לשלום, וכי ההתיישבות שם, מבחינה כלכלית, היא על חשבונם של שאר האזרחים בישראל. יהודה שנהב בספרו "במלכודת הקו הירוק" סותר טענות אלו.

      ייתכן כי הניסוח הקודם של תגובתי לא היה מוצלח. אני סבור כי הפוגרומים שעושים חלק מהמתנחלים, כי ההסתה של חלק מהרבנים שם נגד הפלסטינים, היא הגורם הראשון בחשיבותו לשנאה של חלקים גדולים מהציבור בישראל כלפי כל המתנחלים. ואל תשכח (ואל תסלח) את\על רצח רבין. בויכוחים שונים עם אנשים אלו אני טוען כי לא המתנחלים הם המכשול לשלום אלא הציונות היא המכשול לשלום.

  • nachum  On 15 במרץ 2011 at 8:04

    against the talmud learning in israel state the school pushed the bibel study. and so the hate to the fake history of the bibel find an enemy. those who say that they belive that josef was buried in nablus.

  • גולדבלט משה  On 15 במרץ 2011 at 8:14

    לנחום-לא הבנתי בכלל את הטיעון

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s