אם חשבתם שאתם יודעים מהי תאונת דרכים


אדם מן היישוב סבור שהוא יודע מהי תאונת דרכים. כלומר כל אחד היה מעורב בתאונה כזו, או ראה תאונת דרכים ומה כבר יכול להיות מסובך בזה. מסתבר שבין הגיונו של האיש ברחוב לבין החוק קיים פער רב. כמי שעוסק בנושא שנים רבות אני נדהם מחדש כמה אנרגיה עלינו להוציא על מנת לבררר אם אירוע מסוים מהווה תאונת דרכים.

 נתחיל בחוק-החוק אינו ממש מובן וזכה במשך השנים לאינספור פרשנויות ועוד היד נטויה אבל אין כמו עיון במבוך המילים שיצר המחוקק על מנת לתת לקורא את התחושה לאיזו צרה צרורה הוא נכנס בבואו להגדיר את המונח תאונת דרכים. כך מגדיר חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים את המונחים:

 "תאונת דרכים" – מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;

 "נזק גוף" – מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי, לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים;

 "שימוש ברכב מנועי" – נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד;

 ניתן להניח שבשלב זה השתכנעתם למה נדרשו ספרים רבים ואינספור פסקי דין על מנת להבהיר את המונח תאונת דרכים ומי נחשב בגדר נפגע בתאונת דרכים. כל העוסקים בתחום אמרו נואש מלהגיע להגדרות ממצות והגיוניות והם מצפים בכל אירוע לבית המשפט העליון שיוציא עבורם את הערמונים מהאש.

  אסון אוטובוס הסוהרים

 אחד מפרטי הנזק העיקריים הוא הפיצוי לנספים באוטובוס הסוהרים שנלכד בשריפה . כאן מדובר בנזקים הנאמדים בכ70 מיליון ₪ [להערכתי – יותר] ואין זה משנה אם נזקים אלו ישולמו תחילה על ידי המדינה כגמלאות למשפחות הנספים מאחר והמדינה רשאית לתבוע את חברת הביטוח להחזר כל סכום ששילמה ושהיא עתידה לשלם. אין להתפלא על כך שהמבטחת ,חברת הביטוח איילון, כבר הזדרזה לטעון, מיד בתום השבעה,שהאירוע אינו מהווה תאונת דרכים ושחלק גדול מנוסעי האוטובוס יצאו ממנו ונשרפו מחוץ לאוטובוס.

 לא כאן המקום לדון בסוגיה המשפטית שהיא אכן בעייתית לאור לשונו המעורפלת של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. האוטובוס התלקח בעקר עקב האש החיצונית וספק אם הגדרת תאונת דרכים הכוללת גם את התלקחות הרכב תחול כאן, לפחות לא ביחס למי שנפגעו בחוץ, אם כך אירע.

  לדעתי האירוע בו נפגעו הסוהרים אכן מהווה תאונת דרכים, ללא קשר למקום המדויק בו מצאו הנספים את מותם וללא קשר לסוגיית ההתלקחות. סיכון האש הוא אחד מסיכוני הדרך בנסיעה בדרכי יער ואלמלא נסעו הסוהרים  ברכב לא היו נלכדים מלכתחילה עם האוטובוס באש. אני מביע זאת כדעה ראשונית שכן לעובדות המדויקות יש חשיבות רבה. סביר להניח שבסוגיה יעסקו בתי המשפט ובשיטה שלנו אולי עוד כמה שנים נדע מה התשובה.

  ייתכן מאד כי תביעות הפיצויים שיוגשו יכללו כנתבעים הן את מבטחת האוטובוס והן גופים אחרים כמו רשויות מקומיות, איגודי ערים לשירותי כבאות ועוד. למדינה עצמה יש חסינות מפני תביעות נזיקין מצד אנשי כוחות הביטחון שנפגעו במהלך שירותם. אם יתנהלו התביעות בדרך הרגילה צפוי כי ההכרעה המשפטית תיפול בעוד מספר שנים. פעם נפגע נהג רכב מהתמוטטות גשר שקרס על רכבו- המערכת המשפטית נזקקה לשש שנים על מנת לקבוע שהאירוע מהווה תאונת דרכים וחל עליו חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 הייתי מקווה שהמערכת המשפטית תצא מגדרה ותעשה מאמץ לברור מהיר והכרעה במחלוקת על ידי בית המשפט העליון. קשה להניח ,על יסוד ניסיון העבר שכך יקרה.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • nachum  On 10 בדצמבר 2010 at 9:16

    עובדות מדויקות–it will take a long time to find the facts in this case.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s