הצביעות הארורה הזאת


 מבחינה מעשית חשיבותו של התיקון המוצע לחוק האזרחות שלפיו יחויבו מתאזרחים להצהיר נאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית היא מעטה. הוא חל רק על מתאזרחים, כל אחד מפרש באופן שונה את המונחים יהודית ודמוקרטית ולא ברור מהי הסנקציה על הצהרת שקר. אנשים הסתירו בעבר אמונות דתיות ופוליטיות, אם היה הכרח בכך ובמקרים רבים ניתנה לגיטימציה מלאה להתנהגותם. מדוע אם כן לחוקק תיקון לחוק שלא יביא תועלת רבה ורק יקומם רבים?

 התשובה היא פשוטה – חשיבותו של התיקון היא דווקא בכך שהוא מקומם!. אין בתיקון בעיה חוקתית כלשהי – כפי שהודה אפילו פרשנו המשפטי של עיתון הארץ וכותבים אחרים השוללים את החוק אך מבינים את מהותו. ההבחנה בין יהודים ללא יהודים מתבקשת בגלל העובדה שיהודים אינם מתאזרחים אלא הם זכאי אזרחות מכוח חוק השבות או מלידה. אין ספק שחוק השבות מפלה בין יהודים ללא יהודים זו מהותו. חוק השבות הוא הבסיס המוסרי להיותה של ישראל מדינת הלאום היהודי. הטוענים להפליה בתיקון המוצע מתכוונים בדיוק לכך ומטרתם לנתק את הקשר המיוחד בין המדינה לעם היהודי.

 מעניינת במיוחד הצביעות של חוגי השמאל והחוגים הליברליים. כאשר באה ישראל ודורשת מהפלשתינאים להכיר בכך שישראל היא מדינה יהודית ומדינת הלאום היהודי מזדעקים אותם חוגים ומצווחים שהגדרתה של המדינה כמדינה יהודית היא עניין פנימי שלה ואין צורך לדרוש הכרה כזו מהצד הפלשתינאי כתנאי במו"מ – דרישה שרק מחבלת במו"מ.

 כאשר סוף סוף נעשה אקט חקיקתי פנימי סמלי במהותו, כמו התיקון המוצע לחוק האזרחות, שמבקש לחדד ולהדגיש את הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית, צועקים אותם חוגים שמדובר בחוק גזעני,פשיסטי,ואפילו מזכיר את חוקי נירנברג ומצער שגם דוברים ציוניים ולאומיים נפלו למלכודת הזאת. ריבונו של עולם איך תגדיר עצמה מדינת ישראל למדינה הודית מבלי להיחשב גזענית ופשיסטית-האם יש למישהו נוסחה לכך?

 הצביעות חושפת את הקו המנחה. אסור בכל דרך שהיא להגדיר את ישראל כמדינה יהודית וכמדינת הלאום היהודי. אסור לעשות זאת במו"מ מדיני ואסור לעשות זאת בחקיקה פנימית. על ישראל להיות מדינת כל אזרחיה ומונח זה, בניגוד לטעות הרווחת, אינו משמש רק את מפלגת בל"ד ואת השמאל הרדיקלי, אלא  קנה לו אחיזה איתנה בפסיקת בית המשפט העליון ובשיח הליברלי.

 לדוגמא – בעבר ניתן היה לדבר באופן חופשי על ייהוד הגליל – לא על פגיעה בערביי הגליל. הגליל הוא חבל ארץ בו קיים איזון בין האוכלוסייה הערבית ליהודית ויום אחד האיזון הדמוגראפי  עלול להוביל לדרישות פוליטיות מרחיקות לכת ולכן ייהוד הגליל הוא אינטרס לאומי עליון. זו הסיבה לכך שממשלת ישראל נקטה בעבר ונוקטת כיום בצעדים מפלים מטבעם על מנת למשוך יהודים לגליל. היא הקימה ערים תוך הפקעת קרקעות נרחבת [נצרת עילית – כרמיאל] העניקה הטבות מס בעיקר ליהודים על מנת למשוך אוכלוסייה יהודית חזקה לצפון ויזמה הקמת יישובים קהילתיים שנועדו להתיישבות יהודית בלבד .

 כל העוקב אחר פסיקת בגץ בשנים האחרונות למד כי המונח מדינה יהודית הצטמצם להכרה בתוקפו המיוחד של חוק השבות וגם על כך יש עוררין. מעבר לחריג זה, על פי ההשקפה השמאלית – ליברלית, על ישראל להיות מדינת כל אזרחיה בנוסח המערבי. אין להקים יישובים קהילתיים המיועדים להתיישבות יהודית בלבד, אין לתת הטבות מס במטרה לעודד התיישבות יהודית בפריפריה ועוד היד נטויה.

 התיקון המוצע מרגיז את בעלי ההשקפה הליברלית – שמאלית? מצוין!. התיקון לא רק לעולם אלא עליו לשדר בראש ובראשונה מסר ערכי ברור בחזית הפנימית, מסר שיבטא את סדר העדיפויות הנכון. ישראל היא קודם כל מדינה יהודית ולאחר מכן מדינה דמוקרטית. בהיות ישראל מדינת הלאום היהודי, הנתונה עדיין במאבק על קיומה, מדיניות המבטאת יעדים לאומיים, כמו למשל יהוד הנגב והגליל אינה פסולה, גם אם היא מפלה לעיתים. כך גם חקיקה שנועדה לבטא צביון יהודי [חוק החמץ לדוגמא] אינה פסולה משום כך בלבד.

 לא ניתן לבסס את השינוי הערכי הנדרש, שמשמעותו חזרה לערכים המקוריים מכוחם הוקמה המדינה, ללא עימות מסוים עם החזית השמאלית-ליברלית בחברה הישראלית ואין טעם להמתין להיווצרות קונצנזוס שלא ייווצר לעולם. מאבקים הנוגעים לאינטרסים הלאומיים הקיומיים יש להכריע בדרך דמוקרטית, על מנת שיהיה ברור מי מבטא את ערכי היסוד של המדינה ומי פחות. המאבק הזה יכריע את גורל קיומה של המדינה הרבה יותר מאשר כל גורם אחר.

 בכל דיון מסוג זה חוזרים הדוברים להכרזת העצמאות. יש המדגישים את השוויון החברתי וחופש הדת והמצפון המובטחים בה לכל אזרחיה,יהודים כלא יהודים ואכן אלו ערכים יקרים המחייבים את כולנו. אולם הכרזת העצמאות ביטאה את סדר העדיפויות הנכון, היא הכריזה על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ולא על מדינה יהודית ודמוקרטית ובוודאי שלא על הקמת מדינת כל אזרחיה.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • המלבה"ד  On 14 באוקטובר 2010 at 6:23

    יא, ברעכן.

    מדבר כמו פאשיסט, ונעלב שקוראים לך פאשיסט. כל כך אופייני לימין.

  • משה גולדבלט  On 14 באוקטובר 2010 at 7:26

    הייתי נעלב פחות לו ברתי שיש לך שמץ מושג מה משמעות המושג פשיסט אבל המאפיין את השמאל כיום לעומת העבר היא הבורות המחרידה שלו

  • המלבה"ד  On 14 באוקטובר 2010 at 7:50

    פאשיזם הוא בין השאר עליונות של קבוצה אחרת על קבוצה שניה, "ואין טעם להמתין להיווצרות קונצנזוס" כי הקבוצה העליונה, היא זו שתקבע.

  • avivsky  On 14 באוקטובר 2010 at 8:32

    משה,
    אני מבדיל במה שאני קורא אצלך בין שני דברים: יש לך אג'נדה, ויש לך דרכים למימושה.

    האג'נדה היא מדינה יהודית.
    הדרכים למימושה – שימוש בכוח של הציבור היהודי בארץ על מנת לקיים אפליה שתבטיח את מימוש האג'נדה הזו.

    עם האג'נדה של קיום מדינה יהודית אפשר להתווכח אבל בעיני היא לגיטימית. לזכותך יאמר שפירטת כאן קצת לגבי המשמעות של מדינה יהודית – מה שרבים אחרים בימין לא טורחים לעשות.

    לגבי האופן הכוחני (והפוגעני יש לומר) שאתה מציע למימוש האג'נדה הזו. כאן אתה מגיע לגבולות הלגיטימיות. אנחנו כנראה לא מסכימים לגבי הגבולות הללו ולכן במקום להתווכח עליהם אבקש
    שתשרטט את הגבולות שלך:

    נניח שלא יהיה די באפליה שהצעת כאן ושגם אחרי הגבלת ההתיישבות הערבית בגליל (ובנגב) ועידוד התיישבות יהודית שם תתקיים תנועה ערבית חזקה שתמשיך לדרוש כאן את מדינת כל אזרחיה. באלו דרכים תנקוט על מנת לגבור עליה? האם על מנת להבטיח את קיום ישראל כמדינה יהודית תהיה מוכן לחצות כל גבול?

    אביב

    • גולדבלט משה  On 14 באוקטובר 2010 at 9:20

      הדבר שמקומם אותי יותר מכל הוא ייחוס דברים שלא אמרתי. לא אמרתי להגביל התישבות ערבית בגליל אבל יהודים לא יתישבו בישובים קהילתיים מעורבים [להבדיל מערים ועיירות שבהן כל אחד יכול לגור]. אינך יכול למשוך יהודים לגור במצפה הררית שיהיה ישוב מעורב. לכן הקמת יישובים ליהודים היא לגיטימית כמו הקמת יישובים לערבים בלבד או לבדואים ואיני מתנגד בכלל להקמת יישובים כאלו.

      סתם לשם לשם הדגמה -שותפי הוא מתרשיחא וכיום תוכניות מתאר לכפר וורדים סוגרים על אפשרות להתפתחות תרשיחא בעתיד-אני מתנגד לכך וסובר שיש לאפשר לתרשיחא לגדול ולהתפתח ואת השאיפה הרצויה להגדיל את מספר ושבי כפר ורדים יש להגשים במקום אחר[ויש חלופות. אבל לא היתי מציע הטבות מיוחדות לערבי מחיפה או מטיבה לעבור לתרשיחא ואם ברצונו לעשות זאת הוא יהיה שווה לי למשל אם אחליט לעבור מנהריה לנתניה.

      • avivsky  On 14 באוקטובר 2010 at 9:50

        מצטער שטעיתי בהבנת דבריך (אבל שים לב – כתבת במפורש שאתה בעד הפקעת אדמות של ערבים לטובת התיישבות ליהודים בלבד).

        האופן שבו המדינה מעודדת התישבות יהודית עולה בקנה אחד עם פרשנותי אותך. המצב שאתה מתאר בתרשיחא קיים הרי בכל הגליל, למשל בסכנין. וכשאנשים כותבים שהם מתנגדים למדיניות הזו אתה תוקף אותם בשצף קצף.

        אני שואל שוב ובלי קנטרנות: החשש שלי הוא שמכיוון שהאג'נדה של מדינה יהודית חשובה כל כך לאנשים כמוך אתם תוותרו למען מימושה על ערכים אחרים שחשובים לי (וכנראה גם לך). מה קו הגבול שלך?

        אביב

  • גולדבלט משה  On 14 באוקטובר 2010 at 10:15

    כאשר קיים צורך להקים יישוב גדול בדרך כלל אי אפשר לעשות זאת ללא הפקעה לצורכי ציבור מערבים ומיהודים. כך היה בכרמיאל ובנצרת. אגב שם הוקמו ערים יהודיות אבל אף אחד לא יכול למנוע התיישבות ערבים בנצרת עילית ואין למנוע זאת ואגב התישבות כזו קיימת בפועל.

    • avivsky  On 14 באוקטובר 2010 at 15:55

      "כאשר קיים צורך" – חשבו להבהיר שהצורך הזה הוא לא חוק טבע או דבר נתון אפריורי. ה"צורך" אם קיים, נגזר מהערכים וסדרי העדיפויות של המדינה.
      מול הצורך בישוב (יהודי) גדול בגליל קיים צורך של שיוויון ותחושת שייכות של קרוב לחמישית מאזרחי המדינה הזו.

      מעבר להבט המוסרי, נראה לי שהמרמור שיוצרים הקיפוח והאפליה כלפי פלסטינים ישראלים מסכנים את שלמות המדינה היהודית לא פחות מנתוני הדמוגרפיה. כתבת שאתה מתנגד לנעשה בתרשיחא. איך אתה מבטא את ההתנגדות הזו?
      כתבת שערבי יכול לגור בנצרת וזה נכון. אבל כששכונה במעלות (מעלות-תרשיחא) הופכת לשכונה עם רוב ערבי הממסד משקיע מאמץ וכסף בשביל לשנות את זה.

  • מג'די  On 14 באוקטובר 2010 at 10:54

    אני מזמין אותך אישית לביקור בעיר הערבית שהוקמה על קרקעות מופקעות של יהודים.
    והבונוס: אתה לא צריך לצאת מהבית.

  • גולדבלט משה  On 14 באוקטובר 2010 at 11:12

    למג'די לא הוקמה אף עיר ערבית ולא הוקם יישוב ערבי חדש וספק אם יוקם למעט הכרה ביישובים לא מוכרים ויישובים של בדואים בדרום וזה במפורש מדיניות התישבתית מכוונת.אגב גם יישובים יהודיים חדשים כמעט ולא מוקמים יותר. אלמלא מדיניות מכוונת זאת היה היום בגליל רוב ערבי מוחלט [ואין לך סיבה לשלול זאת-לי יש] וממילא היו נשמעות גם תביעות לאוטונומיה או חבירה למדינה פלשתינאית בעתיד. בואדי ערה אין כמעט יהודים וזו הסיבה שיש המוכנים לדבר על העברת האזור למדינה הפלשתינאית בעתיד. עובדות דמוגרפיות משפיעות מאד על תביעות פוליטיות-זו עובדה.

  • מג'די  On 15 באוקטובר 2010 at 9:55

    תודה על תגובתך עו"ד גולדבלט.

    קשה לחשוב על מדינה דמוקרטית שבה מיעוט דתי או אתני מופלה לרעה כפי שאזרחי ישראל הערבים מופלים לרעה.
    מצד אחד היהודים נוקטים כלפינו באפליה מכוונת כבר יותר מ-60 שנה, ומצד שני כשאנחנו באים להיאבק באפליה זו אתם מתייחסים לפעולות שלנו כחתרנות שנועדה לשנות את אופיה של המדינה – ולכן מגבירים עוד יותר את האפליה.
    כך בשם "הגידול הטבעי" צריך להרחיב התנחלויות קטנטנות שנמצאות על שטח שדוד, אבל בגלל אותו "גידול טבעי" אסור להרחיב את תרשיחא למשל.
    העולם מבין מה קורה פה. העולם לא כזה מטומטם. או יותר נכון, לא כל העולם כזה מטומטם כל הזמן.

    אבל ידידי, השיטות הנלוזות האלה לא יועילו. הזמן פועל לרעת היהודים. הבלבול היהודי כל כך גדול, שאפילו מתנחלים מציעים היום לספח לישראל את הגדה המערבית כשהם עיוורים לתוצאה.

    ולכן, כאזרח נאמן של מדינת ישראל, אני ממליץ מאוד למנהיגיה ולאזרחיה לשנות לגמרי את היחס לערבים ולהגיע להסדר שלום בהקדם.
    כי "הצביעות הארורה זאת" שלך ושל אנשים כמוך תפעל בסופו של דבר כבומרנג.

  • גולדבלט משה  On 15 באוקטובר 2010 at 17:09

    אני מסכים שצריך להיות שינוי ביחס לערביי ישראל אך חובה להציב את הדרישה להשתלבות מלאה והכרה בהיות ישראל מדינה יהודית. לא עשיתי מחקר השוואתי ביחס להפליית מיעוטים אלא שכאן יש משהו שהוא מעבר ליחסי רוב מיעוט. המיעוט נמנה על עם המתחרה על אותה כברת ארץ ואני לא רואה עדיין את הנכונות לפשרה היסטורית-זה משנה את המצב במידה רבה.

    קיימת הפליה קטנונית ופסולה. קיימו גם טענות שאינן צודקות ועם כל המגרעות עדיין ערביי ישראל נהנים מפריבילגיות רבות בעצם היותם אזרחים של מדינה יחסית דמוקרטית ומתקדמת מבחינה כלכלית. דברים שעבורך הם מובנים מאליהם-בכלל לא מובנים באזורנו.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s