היכל התרבות שכף רגלם לא תדרוך בו


בדיחה יהודית עתיקת יומין מספרת על שני יהודים שנקלעו לאי בודד. לאחר מספר שנים כשחולצו משם גילו המחלצים שבאי הוקמו שלושה בתי כנסת, של חסידים, של מתנגדים  ובית הכנסת שכף רגלי לא תדרוך בו. הצורך בקיומו של מוסד שכף רגלך לא תדרוך בו מתקיים, כך מסתבר, לא רק ביחס לבתי כנסת. על כן יש לברך על הקמת היכל התרבות באריאל שכן, לאחר 2000 שנות, יש גם לעדת מתפללי התיאטרון מקום שבו לא תדרוך כף רגלם ושכל העולם יידע זאת.

 השחקנים ויוצרי התיאטרון שחתמו על העצומה להחרמת היכל התרבות באריאל הרימו להנחתה ואין שום סיבה שלא לנצל את ההרמה. כמובן, מחאה פרטית מסוג זה היא לגיטימית בהחלט ואינה דומה לקריאה להחרמת האוניברסיטה שבה אתה מלמד, מאידך גם על מחאה לגיטימית כזו מותר להגיב באותה מטבע ממש ורצוי לעשות זאת.

  במאמר מוסגר- לעומת היוצרים אם תיאטראות הנתמכים על ידי כספי ציבור ינסו להחיל חרם כזה הדין יהיה שונה. שאלה מעניינת האם במישור היחסים שבין השחקן למוסד המעסיק אותו מחאה כזו היא לגיטימית. לא הייתי מעמיק לחקור בנושא מאחר ורמז קלוש אחד מהנהלת תיאטרון בדבר עתידו המקצועי העגום של כל חותם, אם יתמיד במחאה, די בו על מנת לפתור מעשית את הבעיה. לאלו המתפעלים  מהמוחים יש להזכיר כי משחקני תיאטרון אין לצפות למחויבות אידיאולוגית מרחיקת לכת-עיינו נא  בספר "מפיסטו" של קלאוס מאן, גם הסרט מצוין.

 שרת החינוך ובעקבותיה פוליטיקאים נוספים כבר אצו להנחית ולגרוף רווח בדעת הקהל ומי יאשים אותם על כך? לבנת הזדעקה מיד וקבעה שחרם כזה "מפלג את העם" ושיש להרחיק את התיאטרון מהפוליטיקה ובתגובה עונים הכסילים שהעם כבר מפולג בשאלת ההתנחלויות – כאילו שזו השאלה. לבנת חכמה יותר ממבקריה וכבר תדע להפיק את המכסימום מהפרשה ולא בכדי התנערו התיאטראות במהירות הבזק מהעצומה. הפחד כבר רוחש שם בפרוזדורים -לא חייבים להרגיע אותם כעת-שיזיעו.

 חותמי העצומה פתרו בעיה קשה לכל מי שעד כה התלבט בשאלת התגובה הנאותה להתנהלות השמאל הרדיקלי. מאחר וחרם תרבותי על קבוצת אנשים, על בסיס השקפותיה ומעשיה החוקיים כשלעצמם, מוצג כלגיטימי, ממילא לגיטימי באותה מידה חרם נגדי. אם למשל תהיה התארגנות להפריע להצגת מחזותיה של ענת גוב ע"י קיום הפגנות נמרצות ,ליד האולמות, זו בהחלט תגובה הנמצאת באותו מישור עצמו בו פעלה המחזאית ולכן זו תהיה תגובה ראויה והולמת.

 אכן הוויכוח הפוליטי אינו צריך להיות מוגבל וראוי לקיימו בכל מקום ובין היתר באולמות התיאטרון עצמם,  בחדרי ההרצאות באוניברסיטאות ובכל מקום בו בוחר צד מסוים לקיימו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • קומאר  On 29 באוגוסט 2010 at 20:42

    על בסיס מה אתה חושב שזה לגיטימי להפריע להצגת מחזות של יוצר זה או אחר?

    למי הם הפריעו? לפלשתינאים שהיו מעוכבים עוד קצת ליד אריאל בדרכם הביתה מהעבודה?

    למה אריאל אף פעם לא סופחה לישראל? למה לא נראה לך לגיטימי ששחקני תיאטרון לא רוצים להופיע בשטח שלא סופח למדינת ישראל ומתבצעת בו בשמם הפרת זכויות אדם שיטתית?

    כל זה בלי לומר אם החרם מוצדק או לא לדעתי.

  • גולדבלט משה  On 30 באוגוסט 2010 at 2:41

    מותר להפגין מחוץ לאולם ולידו נגד קיום מופע והפגנות כאלו התקיימו בעבר.

    הסיבה שלא סופחו אריאל ושאר ההתנחלויות נובעת מהעמדה לפיה למרות שיש ליהודים זכות להתיישב ביו"ש המעמד הסופי ייקבע בהסכם הקבע -כלומר לא יוצרים עובדות סופיות. אין לכך קשר לעובדה שעל תושבי אריאל חל החוק הישראלי וזה לא אפרטהייד כפי שטוענים כמה בורים כי אסור לנו להחיל את החוק הישראלי על תושבי השטחים.

    כל העניין די מבולבל-הכובשים אינם תשבי אריאל אלא מדינת ישראל.תושבי אריאל חיים בה כ ממשלות שהוקמו באופן דמוקרטי החליטו על כך

  • קומאר  On 30 באוגוסט 2010 at 6:05

    לא ירדתי לסוף דעתך.

    בוא נניח שאכן הסיבה שאריאל לא סופחה היא מפני ש"שומרים" את הקלף להסדר קבע (למרות שלהבנתי אריאל לא הייתה בתוכניות של רבין, אבל נניח), האם יש בעיה ששחקני התיאטרון יביעו את דעתם על כך שכבר 43 שנה אין הסדר קבע ויש רק עוד ועוד בניה והתרחבות של של התנחלויות?

    לגבי אפרטהייד (הפרדה בלעז) – מה זה משנה איך קוראים לזה? אתה מסכים שיש ביו"ש שתי מערכות, אחת של אזרחים ואחת של לא אזרחים? אתה מסכים שיש הפליה ברורה מבחינת זרועות הביטחון והבירוקרטיה של המדינה בין אותם אזרחים לאותם לא אזרחים? אז מה זה משנה איך אתה קורא לזה?

    לגבי תושבי אריאל, מה הקשר? אתה חושב שמטרת השחקנים היא לפגוע בתושבי אריאל? או שמטרתם היא להביע את מחאתם על אי צדק מוסרי שנעשה (לטענתם) בשטחי יו"ש?

  • גולדבלט משה  On 30 באוגוסט 2010 at 6:35

    ביחס לנושא המשפטי הרחבתי את הפוסט לצורך פרסום באתר מחלקה ראשונה ואתייחס גם כאן בהמשך. לדעתי החרם מהווה עבירה על חוק איסור הפליה … שם ארוך.התיאטרון עצמו כגוף מתוקצב תציבורית אסור לו להפלות.

    באשר לסוגיה המאד מורכבת של המעמד המשפטי של ההתנחלויות והדין החל ביחס לתושבי שטח כבוש-לא כאן זה פשוט נושא מאד מורכב. האם מדובר בכלל בשטח כבוש או בשטח שיש לגביו טענת ריבונות? האם אמנת ג'נבה היא משפט בינלאומי הסכמי או מנהגי ועוד

  • קומאר  On 30 באוגוסט 2010 at 7:39

    גם אם הסוגיה מאוד מורכבת, ואין ספק שכך הדבר, ברור שהמצב הנוכחי שנמשך כבר 43 שנים הוא מפלה מאין כמוהו – בין אם בכוונת ישראל לספח את השטחים הללו ובין אם לאו. מסכים?

    אין לי בעיה להתדיין על מעמדן החוקי של ההתנחלויות ואף להצהיר שהוא מקובל עליי. השאלה שנשאלת היא כיצד משפיעות ההתנחלויות וקיומן על חייהם של אותם מיליוני "לא אזרחים" והאם כאן יש פגיעה בדין הבינלאומי ובאמנת ז'נבה – אשאיר לך לענות על כך בעצמך (משער שאתה יודע את התשובה אך מתקשה לקבלה).

    אגב, האם אותו חוק איסור אפליה מתייחס למעמדם של אותם אנשים אשר גרים בשטחים הנשלטים על ידי מדינת ישראל אך לא מוכרים על ידה כאזרחים או כבעלי זכויות מסויימות?

    אינני יודע לעומק מה מעמד החוק הישראלי ואיך הוא מוחל על שטחים שלא סופחו למדינה כגון אריאל, אבל די ברור לי שלא מדובר במקרה הנופל תחת חוק איסור אפליה.

    בכל מקרה, מחאת אמנים הייתה חלק חשוב במאבק בארה"ב נגד וויטנאם, במאבק העולמי באפרטהייד בדרום אפריקה ובמאבקים רבים אחרים, למה נראה לך לא לגיטימי שגם אמנים בישראל יתגייסו למען מטרות צודקות (בעיניהן)? ואיך נראה בעיניך העליהום הציבורי והניסיון לסתימת פיות עקב כך?

  • רני  On 30 באוגוסט 2010 at 18:35

    קומאר עלה לגבהים שהם מחוץ למערכת השמש. אנחנו נעמוד על האדמה אפילו לא על במה.

    1. יש יותר שחקנים מבמות הרבה יותר. מעטים מהם עושים כסף והרבה. רבים מהם עושים מעט כסף מעט מאוד. פרנסה קשה.

    2. 20 30 משרוקיות או צפצפות פלסטיק + קצת כסף לכרטיסים והתמקדות בשחקן או במאי או כותב מחזות יגמרו לו את הקרירה. החברים שלו יסלקוהו בכדי להופיע במקומו. או בכדי להופיע בכלל.

    3. ועדי העובדים שקונים חבילות כרטיסים יכולים להגיד שהם לא רוצים לראות שחקן זה או אחר או מחזה של במאי זה או אחר. הם סתם פועלים שכירים לא מכירים את תקני ההתנהגות של הס ולוי לא קוראים "הארץ" ולא מחויבים לפטפטת של עבדי שוקן הישנים ושחקני חיזוק כיוסי שריד או שטרנהל או גברת מיכאלי הנכדה המפורסמת. רוצה למכור חבילת כרטיסים? החברים בועד לא רוצים מחרימים על הבמה, מספיק נפגע המפעל שלנו מחרמות על ישראל.

    4. לדעתי בכלל החותמים חושבים מעט מאוד על ישראל ופלשתין והרבה יותר על חוזים והופעות בברלין, אמסטרדאם ולונדון שם חרם על ישראל הנו תעשייה מגלגלת מיליונים. מה רק לשפירא והלמוטאורי מותר?

    5. השמאל המחרים והמלשין מצליח בגלל ההגינות הבסיסית של הרוב הישר הקורע עצמו לפרנס את עצמו ואותם. נדמה שהפריירים נגמרו. שמעתי שגם הקרן לישראל חדשה ( זה התרגום הנכון לא התרגום המזוייף הנמכר לשוטים)נכנסה לדיונים למי משלמים עבור מה?

    6. מי יודע אולי עוד יהיה טוב.

  • קומאר  On 30 באוגוסט 2010 at 19:01

    רני אתה מציאותי שחבל על הזמן,
    בעיקר סעיפים 4 ו- 5…

    מי אמר הפרוטוקולים של זקני ציון ולא קיבל?

    ומשה, אתה יכול לראות בתגובתו של הבחור מעליי את תפיסת הדמוקרטיה של המתנגדים לעצומת השחקנים…

    אגב, רני, במכתב המטכ"ליסטים והטייסים שסירבו לשרת בשטחים גם הצעת ל"הביא עליהם את ועדי העובדים"?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s