הארץ דורש חסינות-לא חיסיון


.נשיא בית המשפט העליון בעבר מר מאיר שמגר בוודאי משפשף את עיניו בתדהמה. הוא שיצר במו ידיו את הילכת ציטרין המפורסמת בה הוכרה זכותו של עד-עיתונאי לשמור בסוד על מקורות המידע שלו  ובלבד שאין אינטרס חיוני אחר המחייב למען עריכת משפט צדק, לכפות עליו את הגילוי. החיסיון שיצר שמגר היה מטבעו [ועל פי המקובל בשיטות משפט אחרות] חיסיון יחסי ולא מוחלט ואין צל של ספק ששמגר לא היה מתיר הסתמכות על החיסיון כאשר קיימת סכנה לאינטרס ציבורי אחר, כמו השמירה על סודות המדינה והענשת עבריינים שעברו עבירות ריגול חמורות.
 
בהיות החיסיון העיתונאי חיסיון יחסי הרי שהדיון שהתקיים בתקשורת בדבר זכותו המקודשת של אורי בלאו לשמור בסוד את מקורות המידע שלו היה הזוי מלכתחילה, אף אלמלא מי שניהל את המאבק ניכשל מבחינה מקצועית באופן מחפיר בשמירתם. אורי בלאו הסגיר את מקור המידע שלו בעצם פרסום המסמכים המקוריים ורשלנותו המקצועית היא ברמה כזו שלא ניתן להימנע  מחשד שהוא היה לפחות אדיש לגורלה של ענת קם.
 
לאט לאט יוצא המרצע מן השק ואנו מגלים את האמת המסתתרת מאחרי תעמולת הכזב של עיתון הארץ. זה עתה נעץ עו"ד פלדמן סיכה בבלון והודיע כי מרשתו, ענת קם "מוותרת " על החיסיון. אמנם אין לקם מבחינה מעשית על מה לוותר, אבל מדובר בצעד טקטי חכם במשחק פוקר מורכב שמנהל עו"ד פלדמן מול עיתון הארץ ואורי בלאו.
 
היה ברור מלכתחילה שיש בין קם להארץ ניגוד אינטרסים מובנה. יש להניח כי פלדמן חותר לבדל את אורי בלאו ואת הארץ ולהציגם  כנבלים האמיתיים בסיפור שפעלו בתחכום וללא כל מעצורים אל מול נערה מבולבלת ונאיבית כל כך. בהמשך נשמע רבות עד כמה ענת קם היא ציונית אמיתית, פטריוטית לעילה, שלמרבה הצער, בגיל רך מדי, נחשפה לחומרים הנוקשים ממנה מורכבת המלחמה בטרור ודבר לא הכין אותה להתמודדות זו. לו אני הייתי מייצג את קם בוודאי הייתי נוקט קו דומה בצירוף הבעת חרטה יומית ונכונות להתגייס לשירות נוסף בצה"ל והפעם כמורה חיילת בשכונת מצוקה. תאמינו לי עם עבודת הכנה מתאימה זה יכול לעבוד.
 
נחזור להארץ – שמירת מקורות המידע של בלאו מעניינת פחות את עיתון הארץ כמו הרצון לחלץ את העיתונאי [וגם, כמובן, את עצמו] שפעל בשליחותו ללא משפט. לשם כך גויסו בכירי העיתונאים בישראל ולשכת העיתונות ואפילו השופטת בדימוס דליה דורנר והעלו את הדרישה מעוררת הפלצות לפיה לאחר שיחזיר בטובו אורי בלאו את המסמכים, הוא לא ייעצר ולא ייחקר. אתם הבנתם את זה? לא על החיסיון הם מבקשים להגן אלא הם מבקשים ליצור חסינות מהותית לעיתונאי שעבר עבירה ביטחונית חמורה ביותר  מפני העמדה לדין פלילי! .
 
זה עתה ראיתי ראיון עם ב"כ הארץ עו"ד מוזר שכבר מדבר על החסינות העומדת לעיתונאי שעבר עבירה כאילו היא ממש מובנת מאליה. טוב אני לא יכול לכעוס על מוזר כי הוא עושה את מלאכתו ובשביל זה משלמים לו היטב. אני אפילו יכול להבין עיתונאים בכירים החשים לחלץ חבר במצוקה – בסך הכול מה עשה אורי בלאו?  שמר בסוד את זהותו של אנס סדרתי?. הוא רק השיג שלא כדין סודות מדינה ומאיים לעשות בהם שימוש אם לא יקבל חסינות.
 
אבל לעולם לא אוכל להבין, או להצדיק,את שופטת בית המשפט העליון בדימוס  שמתייצבת בתפקידה כנשיאת מועצת העיתונות ובמקום לגנות בכל לשון של גינוי את התנהלות הארץ והעיתונאי היא מצטרפת לדרישה להעניק חסינות מהותית לעבריין, אם יואיל בטובו ובאישור עו"ד מוזר להחזיר את הגזילה. אני לא יכול להעלות בדעתי ולו ערך מהותי אחד הנוגע לשלטון החוק [למשל השוויון המפורסם בפני החוק] שהשופטת בדימוס דורנר לא רמסה בהצעתה המבישה. הייתי מצפה לשמוע קול מגנה אחד מחבריה -השופטים בדימוס, אבל זו כנראה ציפייה מופרזת מדי. לחשוב שהאישה הזאת כיהנה כשופטת  בבית המשפט העליון ותדליק משואה ביום העצמאות לתפארת מדינת ישראל.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • nachum  On 13 באפריל 2010 at 7:06

    אל מול נערה מבולבלת ונאיבית כל כךshe is 24 or so she naive and un balance but not so young that one can call her- naara-

  • גולדבלט משה  On 13 באפריל 2010 at 7:26

    נחום היקר

    אתה כבר מכיר אותי מספיק זמן כדי להבין מתי אני מדבר באירוניה. כבר הוברר ש"הנערה התמה" התגייסה במיוחד לאסוף ראיות על "פשעי מלחמה" ובמקרה שלה לא מדובר במניע טהור כי המניע היה חתרני מלכתחילה -אני מעריך שהכל יתברר ואפילו אביגדור פלדמן לא יוכל לשנות בלהטיו הלשוניים את המציאות

  • רני  On 13 באפריל 2010 at 8:49

    שלום
    לא תהיה ברירה ויהיה צורך להגדיר חוקית ובמדויק ככל האפשר מה זה עיתון ומה זה עיתונאי. זה יהיה קשה אולי בלתי אפשרי אבל צריך להתחיל לדבר. הרעיון שבישראל אדם יכול לעזוב מקום עבודה עם 2000 מסמכים להשיג עבודה בבלוג כמו שלך לקרוא לעצמו עיתונאי, לדרוש חסינות עיתונאית ולהתחיל לפרסם את 2000 המסמכים מפחיד. האם אתה עיתונאי? האם אני? האם יוסי שריד מ"הארץ"? האם כל הצעירים העובדים בשכר אפסי הנכנסים ויוצאים מ"הארץ" הנם עיתונאים עד זיקנה ושיבה? כנ"ל הקמת חינמון בכסף רב שכירת אנשים צעירים כעיתונאים ודרישת זכויות למעסיק ולמועסקים. דווקא לעיתונאים "רציניים", האחרון שאני זוכר מ"הארץ" היה שיף, חייב להיות צורך חיוני בנסיון כזה.
    תודה.

    • גולדבלט משה  On 13 באפריל 2010 at 9:54

      אני לא רואה איך הפיכת עיתונאות למקצוע -דבר רצוי ביותר-תשנה משהו בסוגיה הנידונה כאן.אין לי טענה מקצועית לאורי בלאו אני מניח שלענת קם יש ובצדק, אבל פרסום של תחקיר מהסוג שפורסם הוא באחריות ישירה של העורך

כתיבת תגובה

