המטבח המשובח -עצות מעשיות לבעלת הבית הצעירה


גם משפחתי מציינת את שבוע הספר העברי ובכל שנה אנו צופים בכיליון עיניים ליריד הספרים המתקיים בקיבוץ גשר הזיו שבו "משחררות" הספריות הציבוריות מכל הסביבה את עודפי הספרים במחיר שווה לכל נפש של 5 שקלים לספר. במחיר זה אתה מתפתה לרכוש הכול ורק מגבלות הסחיבה מאלצות אותך לסלקציה מסוימת וכך שוב לא רכשתי את כל כתבי ברל כצנלסון – אולי בשנה הבאה.
 
אזהרה חמורה – היריד אינו מיועד לסובלים מאסטמה, רגישות יתר לאבק ולאי אלו זוחלים הנוהגים להשתכן בספרים נושנים.
 
 פעם חשבתי שיש ספרים שאף פעם אינם מתיישנים, אם כי התרגום הנושן לעתים עלול להיות בעייתי [לדבר נכבדות בעלמה]. כך סברה גם אשתי שרכשה בשמחה ספר בישול מקורי שנדפס בישראל ב 1965, לפני סדרת הספרים  הידועה של רות סירקיס. פרצי צחוק היסטריים שנשמעו הבהירו לי כי לא בספר בישול בלבד עסקינן ולאחר שהוקראו לי מספר קטעים הבנתי שגם ספר בישול תמים יכול להתגלות כמופת של יצירה הומוריסטית.
 
"אין טוב ונעים מבית מסודר המשמש מקלט לאחר יום עבודה ואין טובה מארוחה מבושלת בבית. אף גדולי הטבחים באים לביתם לארוחות פשוטות המוכנות על ידי נשותיהם" כך נפתחת אחת היצירות ההומוריסטיות  המשובחות שנכתבו בשפה העברית. במקרה קראתי את הפתיחה המהממת הזאת  לאחר שצפיתי שוב בגראוצ'ו מרקס נאנח "כל מה שאני רוצה בחיים הוא בית קטן וחמים, לא מפואר, בית שאוכל להתקשר אליו ולהודיע שלא אגיע לארוחת הערב"
 
בקיצור אם ברצונכם להתענג על יצירה משובחת באמת שתעשה לכם את הקיץ רכשו מיד בשוק הספרים המשומשים את "המטבח המשובח" מאת ליליאן קורנפלד בהוצאת קורנפלד 1965 . לאלו מכן שיחליטו גם לבשל על פי המתכונים אדגיש בחומרה כי יש להקפיד על ביצוע מדויק וכל פרט חשוב וכך למשל "אין לשים דג ליד בשר מבלי לכסותו" [את הבשר, או את הדג, או את שניהם.]
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אופיר זמר  On 29 ביולי 2009 at 8:06

    חייב להשיג את הספר הזה…
    אולי הכוונה היא שצריך להניח את הדג באופן שיכסה את הבשר?

  • איציק דמתי  On 29 ביולי 2009 at 17:54

    כשרות. בעקרון אין לערבב בשר ודגים.

  • אופיר זמר  On 29 ביולי 2009 at 18:38

    עכשיו גם דגים? מה עוד הם ימציאו?

  • עורך דין  On 29 ביולי 2009 at 22:23

    אמרו בגמרא במסכת פסחים דג שנאפה בתנור אחד ביחד עם בשר אסרה מר בר רב אשי משום שבשר עם דגים ביחד גורמים למחלות. וכן פסק מרן בשולחן ערוך שאסור לאכול בשר עם דגים ביחד מפני הסכנה

    ודנו הפוסקים, לגבי שני בני אדם המכירים זה את זה, ואוכלים על שולחן אחד זה בשר וזה דגים, אם צריכים לשים ביניהם "היכר" דהיינו כלי או כיכר לחם, שלא יטעו לאכול זה משל זה. וזה חלב וכפי שכבר נתבאר לפני כמה ימים. ולעניין הלכה כתבו רבים מן הפוסקים להקל בזה, שאין להצריכם לשים היכר מכיוון שבדבר שהוא אסור מחמת סכנה, אנשים נזהרים יותר מאשר בדבר שהוא אסור מחמת דין. וכן כתבו להקל מטעם שדווקא בבשר וחלב גזרו חכמים לשים היכר, משום שאין שום אפשרות לאכול בשר ומיד אחר כך לאכול חלב, שהרי חייבים להמתין שש שעות ביניהם. אבל בין דגים ובשר אין שום חיוב להמתין כלל ודי בשטיפת פיו ואכילת פת וכיוצא בזה, ומיד יכול לאכול מה שירצה, דג או בשר, ולכן לא החמירו כל כך לשים "סימן" ביניהם. ועוד כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א להקל בזה מטעם נוסף, שיש סוברים שבכלל בזמנינו אין איסור באכילת בשר ודגים ביחד, משום שכיום דבר זה אינו מביא לידי סכנה, ואף על פי שבודאי אין הלכה כשיטה זו, מכל מקום יש לצרפה כסניף להקל לעניין זה שאין צורך לשים היכר בין אדם האוכל בשר לאדם האוכל דגים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s