אהרן ברק-השקפה פוסט ציונית


נשיא העליון לשעבר שב והוכיח לנו בהרצאה שנשא כי על אף טענתו בעבר למחויבות למשנה הציונית ולקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, המשמעות  המחייבת שהוא נותן למונחים אלו מצומצמת מאד ובפועל הוא קרוב הרבה יותר לתפיסה הפוסט ציונית הקרויה גם "מדינת כל אזרחיה" .
 
לזכותו של אהרן ברק ניתן לומר שהוא נתן לנו הגדרה בהירה למונח "מדינה יהודית". מלבד העדפת יהודים בהגירה לישראל אין ולא צריך להיות למונח מדינה יהודית משמעות נוספת. מקביעה נחרצת זו מתחייבות מסקנות מרחיקות לכת שיש בהן כדי לערער את הנורמות הערכיות הבסיסיות שמכוחן הוקמה מדינת ישראל.
 
 על מנת להסיר כל ספק מודיע לנו השופט ברק "אני מאמין גדול במדינת כל אזרחיה. לתושבים הערבים מגיעות כל הזכויות המגיעות ליהודים. ליהודי יש אמנם זכות ראשונית לעלייה לארץ אבל ברגע שהוא מגיע אליה, זכויותיו צריכות להיות שוות לזכויותיו של הערבי".
 
 ההתעלמות מהעובדה שלמדינה יהודית קיימים תפקידים רבים נוספים מאשר היותה מסגרת הגירה המעדיפה יהודים אין לה דבר עם שמירה על זכויות אזרחיות . שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי לא נועדה להבטיח מתן זכויות אדם אזרחיות יסודיות שאין מחלוקת כי כל אזרחיה ראויים להן באופן שוויוני ומי שטוען שזו מטרתו מטעה ביודעין, או בשוגג.
 
מטרתם הסמויה של אלו הטוענים להסבתה של ישראל למדינת כל אזרחיה ואהרן ברק הוא הקול החשוב מבין קולות אלו, היא שלילת הלגיטימיות של הזיקה הלאומית בין המדינה לעם היהודי, על מנת לבטל את צביונה הלאומי-יהודי של המדינה והמרת מרכיב זה בצביון אזרחי נטול מחויבות וזיקה לאומית ממשית. היהדות על פי תפיסה זו תהיה לדתם של חלק מאזרחי מדינת ישראל,  ממש כפי שחלק אחר מאזרחיה הוא מוסלמי או נוצרי. מעבר להיותה של הדת היהודית כרטיס כניסה למהגר אין למסורת היהודית והזהות הלאומית היהודית תפקיד בעל משמעות מדינית או לאומית בעיצוב דמותה ובהגדרת משימותיה.
 
 בעייני המתנגדים לדרכו של ברק, שהם, אני מאמין, רוב מנינו של הציבור היהודי, המונח מדינה יהודית משמעו שלישראל חייבת להיות באורחות חייה זיקה עמוקה למסורת היהודית ולזהות היהודית. מדינה יהודית מעצם טיבה וטבעה חייבת ליטול על עצמה משימות לאומיות שיתנו משמעות להיותה מדינת העם היהודי. כך למשל מדיניות של עידוד להתיישבות יהודית בחבלי ארץ בה היהודים הם מיעוט הנה לאומית נכונה וראויה. כך גם הבאת יהודים  לישראל גם על מנת לשמר את הרוב היהודי. לא פחות חשובה הנה מדיניות קרקעית והתיישבותית שנועדה להגשים מטרות לאומיות .
 
כזכור אהרן ברק אחראי לפסק הדין בעתירת עאדל קעדאן, הקובע את הלכת היסוד בנוגע לערך השוויון בהקצאת קרקע ממלכתית. פסק דין קעדאן הנו פסק דין אנטי ציוני במובהק ואין לו דבר עם עיקרון השוויון. הלכת קעדאן מבטאת גישה הרסנית שהתפתחה בבית המשפט העליון ואשר למרבה הצער ניתנה לה הצדקה על ידי נשיאו לשעבר של בית המשפט העליון הממשיך להטיף לה עד עצם היום.
 
דבריו של אהרן ברק מוכיחים כי לאחר ש"נשבעו אמונים" לעיקרון המדינה היהודית והדמוקרטית , נעשה על ידי חוגים מסוימים הכול על מנת לכפור בתוקפו של עיקרון זה ולטעון כי מושגים אלו אינם יכולים לדור בכפיפה אחת. רבים מוכנים לקבל רק את קיומו של חוק השבות כביטוי להיות ישראל מדינה יהודית ומעבר לכך הם דורשים החלה מלאה של העקרונות הדמוקרטיים האוניברסאליים.
 
מעניין לראות כי אלו שפעם דרשו להפוך את מגילת העצמאות כבסיס לחוקת המדינה גילו לפתע כי עיקרון מדינת העם היהודי זוכה בה להדגשת יתר ונסוגו מכוונה זו. לא רק ערביי ישראל יסרבו היום לחתום ,כאקט הצהרתי, על מגילת העצמאות,חלקים נרחבים בשמאל הישראלי יצטרפו לסירוב זה.האם אהרן ברק היה חותם היום על הכרזת העצמאות-יש לי ספקות כבדים!
 
השפעתו הדומיננטית של אהרן ברק על בית המשפט העליון הפכה אותו בעיני רבים לגוף שמחויבותו לערכים הלאומיים היהודיים חשודה. לו היינו יודעים שאלו השקפותיו של ברק בוודאי היה מקום בשעתו להתנגד למינויו לתפקיד בכיר כלשהו במערכת המשפט. כעת, כאשר מתעורר הצורך לבחור שופטים נוספים לבית המשפט העליון יש לוודא שאין הם שותפים להשקפותיו של ברק, שאם לא כן תמצא ישראל עצמה בפני שוקת שבורה מחינה זו שבית המשפט העליון הוא המוסד שיקעקע את ערכי היסוד שלה  .
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דודו  On 25 ביוני 2009 at 19:28

    הכרסום המתמשך במעמדו של בית המשפט העליון קשור בין השאר גם להשקפה הפוסט-ציונית הזו. חבל שזו לא הבעיה האקוטית היחידה שם.

  • יהודי גרמני  On 25 ביוני 2009 at 23:29

    זה פוסט ציונות.
    אז הציונות היא גזענות.

    ה"מדיניות הקרקעית וההתיישבותית שנועדה להגשמת המטרות הלאומיות" היהודיות הינה דמוקרטית בערך כמו שהשלטון הנאצי היה סוציאליסטי.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 26 ביוני 2009 at 0:53

    ציפינו לראות עמדה שקולה ואיתנה מול דבריו של אהרון ברק.. ומה קיבלנו.. האופי היהודי של מדינת ישראל לדבריך הוא מאבק בדמוגרפי ההערבית ותחרות כיבושי קרקעות… די עצוב שזו היהדות שנוצרה בארץ, יהדות שהותכה והתפארה במשך אלפי שנים הצתמצמה לדת של מלחמות שבטים ונקמות …האם האופי היהודי לא צריך לבוא מהאוכלוסיה היהודית שתכבד את השבת ותקיים את הערכים וחלקה אף את המצוות היהודיות.. או שאנחנו צריכים שחוקי שעירה יהודים יכפו על כל אזרחי ישראל כמו אצל חברתנו איראן… העולם מחולק בין אנשים "פשוטים" שבשבילם ערכים ומשמעות זה איסורים ומלקות.. ואנשים קצת יותר "מורכבים" שמצליחים ללעבוד את הבורא תוך למידה, התבוננות פנימית והקשבה לסביבה.. זה אומנם קשה יותר ופחות מספק מלכבוש ולהרוג.. אבל מה לעשות זאת הדת שלנו…

  • שוקי  On 26 ביוני 2009 at 2:41

    נטיתי להסכים עד שהגעת למימוש. אני לא חושב שהבטחת רוב יהודי באזור כזה או אחר הופכת את ישראל למדינה יהודית יותר. היהדות אמנם כוללת מצוות הקשורות בארץ, בראשן מצוות יישוב הארץ, אבל לא זכורה לי התייחסות במסגרת ההלכה למאזן דמוגרפי.

    אני גם לא זוכר שהרצל, אחד העם או הרב אלקלעי לצורך העניין, דיברו בכתביהם על החשיבות של רוב יהודי.

    לעומת זאת, גם ביהדות וגם בחזון הציוני, יש ביטוי לערכים שנעדרים כליל מהמציאות הישראלית שאנחנו מכירים.

    דבר אחד זה לומר שההישרדות שלנו כאן מחייבת אותנו ל-X ו-Y (וגם על זה אפשר להתווכח). דבר אחד הוא לומר ש-X ו-Y הם תכלית היותנו, ולצערי נדמה לי שאתה חוטא בזה קצת.

  • גולדלבט משה  On 26 ביוני 2009 at 5:54

    במסגרת רשימה קצרה כזו איני יכול להתיימר ולסקור את כל המאפינים שרצוי שיתקימו במדינה יהודית,ואת המסקנות הפוליטיות והחוקיות שיש לגזור מהיותה של ישראל מדינה יהודית. כל שאני מציב הוא את התשובה שהגדרתה של מדינה יהודית המצטמצמת להוראות חוק השבות הנה הגדרה כה רזה מבחינה יהודית וציונית שמי שמעמיד את השקפתו על בסיס זה בגדר פוסט ציוני ייחשב. אמנם אחד המאפיינים של התפיסה הפוסט ציונית הוא ביטולו של חוק השבות-אך זו אינה אבן הראשה בטיעון הפוסט ציוני.

    אולי אפתייע אתכם אם אומר שמבחינתי גם אם יבוטל חוק השבות מהטעם שאין בו צורך הדבר לא יעלה או יוריד לגבי ביחס להגדרת ישראל כמדינת העם היהודי. מאידך, אם תחוקק לדוגמא מדינה אחרת חוק מיטיב כזה עבור יהודים מטעמים של עידוד הגירה לא יהיה בכך כדי להפוך מדינה זו למדינה יהודית.

    ישיעיהו ליבוביץ הגדיר את הציונות במשפט אחד-עם ישראל מאס בשלטון זרים עליו. משמעות הציונות היא ראשית דבר שלטון יהודי על מדינה יהודית ועל העם היהודי הבוחר לחיות במדינת היהודים. מעיקרון זה נגזרות כמה מסקנות ולא כולן מתיישבות עם התפיסה הליברלית הקלאסית-ואני איני משועבד לתפיסה זו.

    מדינה כשלעצמה אינה יוצרת תרבות וצביון חיים אולם מדינה יהודית חייבת לתת ביטוי מיוחד לעובדת היותה מדינה יהודית . כן זה אומר שהשבת חייבת להיות יום שונה גם עבור אלו שאינם שומרי מצוות. כן זה אומר הרבה יותר מקום לחינוך יהודי ממלכתי ולהכרת המורשת היהודית וזה אומר הרבה דברים נוספים שאיני יכול למנות אותם כאן

  • אביגדור  On 26 ביוני 2009 at 8:47

    התגובה היחידה לדברי ברק היא: הופה שמת לב

  • יריב מ  On 6 ביולי 2009 at 21:53

    מה הדאגה לצמצום תפקיד המדינה בזיקה שין העם היהודי לישראל?

    המימסד לא יכול במיוחד ולא צריך במיוחד לקבוע באופן חוקי את הזיקה של עם לארצו. זה עניין תרבותי.

    מבחינה מימסדית לכל היותר מערכת החינוך יכולה לעשות למען הזיקה הזאת. אולי קצת טקסים ממלכתיים. מה יותר מזה – חוק אהבת הארץ?

    כל הכוח של הזיקה הזו נובע מהרוב. וא כב חוק הבות הוא הכלי היחיד לשמר אותו – למעט טראנספר או מחנות השמדה ואמצעים מסוג זה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s