איסור אפייה בעמידה בלילה –שלי יחימוביץ כדוגמא לעקרות חקיקתית


 היה פעם חוק שנחקק ב1951 ובוטל לפני כ10 שנים ואשר אסר על אפייה בלילה. חוק מוזר זה מצא לו מקום של כבוד בקורס תורת המשפט שלמדתי ואשר עסק  בעקרונות תורת המשפט ועקרונות מנחים  לחקיקה ראויה. עדיין אני זוכר את פרופ' אביגדור לבונטין סוקר את החוק ברצינות תהומית, כביכול, ומספר לנו שחוק זה בא לעולם עקב זעם ציבורי בגין ההיתר לאפות בלילה. הוא סיפר לנו על ההפגנות הסוערות שהתנהלו ברחובות שקראו לשים קץ לאפייה בלילה, עד שבא המחוקק וגאל אותנו מהחרפה. אפילו סטודנטים נבערים כמונו הבינו את חוש הומור המיוחד של המרצה.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ מצויה כעת בעיצומן של הבחירות המקדימות לרשימת מפלגת העבודה לכנסת. הסקרים מנבאים 10 מנדטים בלבד ומתוכם ארבעה כבר שוריינו.שלי יחימוביץ משקיעה [על פי כתבה די מחמיאה בערוץ 10 ביום השישי האחרון] מאמצים גדולים לבחירתה מחדש ובין היתר היא מגייסת לתעמולת הבחירות האישיות שלה את עבודתה העמלנית בכנסת בתחום החקיקה הסוציאלית.

 אין חולק שהח"כ הנכבדה משקיעה מאמצים גדולים מאד בעבודתה. אם אלוהים נמצא בפרטים הקטנים,ללא ספק היא מאד מקורבת אליו.דוגמא מובהקת לקרבה זו לרוח הקודש היא החוק שיזמה ואשר בו היא גאה ביותר. "חוק הקופאיות" כך היא מכנה אותו ובשמו הנכון חוק הזכות לעבודה בישיבה התשס"ז-2007. המעגן את זכותו של כל עובד לעבוד בישיבה אם אופי עבודתו מאפשר זאת .

חוק זה הוא דוגמא מובהקת לעיסוק בפרטים קטנים ללא תכלית ממשית וללא הבנה של התמונה הכוללת, עיסוק המוביל לחקיקה פרטנית מייגעת ומיותרת שאינה מקדמת כמעט את הערכים המרכזיים. אין "זכות" עבודה בישיבה,קיימת זכות של עובד לבצע את עבודתו תוך קבלת יחס של כבוד ממעסיקו ובתנאי הרווחה הנוחים ביותר שבגדר הסביר.

זכות זו של העובד כוללת, בין היתר ומבלי למצות, זכות לעבודה בישיבה [כשאפשר], הפסקות למנוחה ואכילה, גישה לשירותים ,שתייה ,אפשרות לפיתרון בעיות אישיות לוחצות, התחשבות במשברים אישיים ומשפחתיים, נגישות לטיפול רפואי ועוד אינסוף פרטים שאין טעם וצורך להסדירם בחוק של הכנסת. על הכנסת היה לחוקק את חוק כבוד העובד ורווחתו, חוק שיסדיר בנורמות כוללות את מכלול מערכת יחסי העבודה שבין עובד למעביד שאינה נוגעת לשכר,חופשה ופיצויי פיטורים. ניתן להשלים את הפרטים מאוחר יותר בחקיקת משנה.

 זו הבעיה האמיתית, גם ח"כ פעלתנית המכריזה בקול על עקרי אמונתה הסוציאל דמוקרטית ,אין לה היכולת לתרגם אמונה זו לחקיקה שבאמת תקדם את מצבם של העובדים.ניתן היה לחשוב על חקיקה מעודכנת לדיני הפיטורים בישראל,על הגנת עובדים מפני פיטורים שרירותיים,על הליכי קדם פיטורים ועוד נושאים עקרוניים רבים ביחסי העבודה בישראל ובמערכת הרווחה שלה. אם כל מה שעמלנות חקיקתית סוציאל דמוקרטית יכולה לתרום הוא חוק הזכות לכסא, אזי מצב החקיקה הסוציאלית באמת חמור מאד. 
 
 
 
 
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • בתנועה מתמדת  On 23 בנובמבר 2008 at 1:29

    שלי יחימוביץ' מאכזבת מכל בחינה שהיא

  • רמי נוידרפר  On 23 בנובמבר 2008 at 15:07

    במדינה בה שולטים פקידי האוצר בדרכם לעבוד אצל ברוני הכספים, במדינה בה כל חקיקה סוציאלית נרמסת ב"חוק ההסדרים", במידנה כזו יש חשיבות רבה גם לטיפול בעניינים הקטנים הללו.

    הזכות לצאת לשירותים, למשל, אינה מובנת מאליה לחלק מהמעסיקים שנהגו להוריד משכרם של עבדים שיצאו להשתין

    החוק הסםציפי בעניין זכותו של עובד לשבת בעת עבודתו נחקק בגלל התנהגותו החצופה והמרושעת של הבעלים של רשת סופרפארם. ברשת זו הוכרחו הקופאיות לעמוד במשך כל שעות עבודתן, – משמרות של שמונה שעות או יותר, בנימוק המגוחך שהלקוחות מצפים ליחס של "כבוד" מצד העובדים וכי לקוח שעומד בקופה בזמן שהקופאית יושבת על כסא רואה בכך פגיעה בכבודו.

    אכן, במדינה מתוקנץ אין צורך בחקיקה כזו. ישראל אינה מדינה מתוקנת.

    לקופאיות בסופרפארם נופק מין אוכף של אופניים שעליו הן יכולות לשבת בעת העבודה, וכל זה קרה אך ורק בגלל החקיקה של יחימוביץ'.

  • גולדלבט משה  On 23 בנובמבר 2008 at 17:28

    בשאלת הצורך. חקיקה נכונה הייתה יוצרת זכות כוללת ואת ההסדרים המיוחדים יש לבצע בתקנות. ללא חוק כולל המונחים של כבוד העובד ורווחתו לא יהיו בעלי משמעות

  • ירון משה  On 29 בנובמבר 2008 at 18:34

    ההתמקדות בחוק הזה בלבד, בלי להשקיע מאמץ ולראות את כל העבודה החקיקתית של ח"כ יחימוביץ', היא עבודה חלקית ולא רצינית.
    ראה כאן את 17 החוקים שהיא חוקקה – ושים לב לאיזה חקיקה מקיפה ורצינית היא אחראית.
    http://shelly.org.il/taxonomy/term/45

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s