גם לניגון נושן יש רגע של הולדת


 למעלה מ40 שנה לא היתי בבית הכנסת בעת תפילה. בהיותי ילד במושב היה לי שכן, תחליף לסב ואב שלא היה, שנהג לקחת אותי בשבתות וחגים לבית הכנסת במושב בו התקבצו לתפילה אותם מבני המושבים, במיוחד המבוגרים, ששמרו זיקה למסורת. עם פטירתו חדלתי ללכת,עד שעליתי לתורה בגיל הבר מצווה. אבי ז"ל אותו לא הכרתי [ נפטר בהיותי בן שלוש] מוצאו ממשפחה חרדית ועד עצם היום יש לי כמה וכמה קרובי משפחה חרדים בירושלים ובברוקלין ואין לנו כל קשר. אבי היה היחיד מבני משפחתו שחזר בשאלה עוד לפני מלחמת העולם השנייה.
 
חזן בית הכנסת במושב היה גם רב ושוחט, יהודי חרדי שחבש בשבתות ויום טוב שטריימל מרשים וחי עם משפחתו במושב החילוני. ילדיו למדו במסגרות דתיות, אבל הוא ומשפחתו היו חלק בלתי נפרד מהווי החיים במושב. עבודתו ככלי קודש לא היה בה סיפוק צורכי פרנסה  ולכן היה הרב משמש גם בתפקיד בודק איכות החלב – דהיינו בדיקת תכולת השומן.נדמה לי שתכליתה של הבדיקה היה לברר אם יש מי שמוסיף מים לחלב.
 
  חלפו שנים-בטירונות בנח"ל בחורף 1974 הייתי בסדרת אימונים גדודית במדבר יהודה – סמוך לנבי מוסה.  זכורה לי היטב שבת בה נשארנו במאהל. ישבתי מחוץ לאוהל בית הכנסת הגדודי בו התפללו חברי גרעיני נח"ל דתיים. לא נכנסתי לבית הכנסת, אך הקשבתי מבחוץ לתפילה והיה משהו מוזר לראות תפילה בה כל המשתתפים הם בני גילי.
 
ניגון אחד מתפילת השבת נחרת בזיכרוני-שנים רבות נהגתי לפזם אותו לעצמי, על אף שמעולם לא שמעתי אותו שוב. הייה במנגינה משהו  מכשף ומדבק. בוודאי לו הייתי פוקד שוב את בית הכנסת, או מאזין לפיוטי תפילה, לא הייה חולף זמן כה רב והייתי שומע שוב את הפיוט. לא כך קרה עד יום השישי האחרון. הסעתי את בתי לחוג ציור המתקיים במתנ"ס בשעות הצהריים והקשבתי לרדיו וכך במפתיע הספקתי לשמוע קטע מאותו פיוט שסיים תוכנית כלשהי.
 
חזרתי לביתי וניסיתי לאתר את הפיוט מתוך מילים שזכרתי מתוכו. מנוע החיפוש העלה מיד כי מדובר בפיוט אל אדון על כל המעשים ומבצע אותו אהוד בנאי. אפילו הצלחתי למצוא ביצוע-בהקלטה לא משובחת של הפיוט ונעימתו מדבקת ממש כמו אז באותה שבת רחוקה במדבר יהודה.

 

 קישור לפיוט אל אדון על כל המעשים מתוך תפילות שחרית לשבת  

 

על הפיוט :

 

ולהקלטה משובחת יותר

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

כתיבת תגובה