מצעד הגאווה בירושלים-האומנם רק עניין של חופש ביטוי?


המשפט האנגלי, כך למדתי לפני שנים,התפתח באופן שנה לגמרי מהמשפט הקונטיננטאלי.מדובר בשיטה של משפט מקובל שהעניקה סעדים למקרים מסוימים ונמנעה ככול הניתן לקבוע עקרונות על מופשטים עד שאלו הגיחו לבסוף מתוך שלל תקדימי השיטה.לפי הגיון השיטה האנגלית שאלות מסוימות תמיד נדונו לגופן. אם אדם הטיף לדעה מסוימת ונעצר, קמה שאלה מהיכן מי שעצר אותו שאב סמכות לעשות זאת. השאלה האם עומדת לאדם זכות לחופש ביטוי בדרך כלל לא נדונה בצורה מופשטת. היה מי שטען כי האנגלים תמיד מסתייגים מכללים מופשטים כאשר ברור שהם מובילים לצרה צרורה.

על פי עיקרון העל של חופש הביטוי וחופש ההפגנה אין כנראה כל מניעה חוקית לקיים את מצעד הגאווה בירושלים ועל כן על המשטרה להגן על הצועדים מפני כל התנכלות. 

תרשו לי רק להביע תמיהות מספר.האם הייתם דוגלים בחופש ביטוי פורנוגראפי בלתי מוגבל ובלתי מרוסן, או שהייתם טוענים כי ביטוי כזה מבזה את האישה והופך אותה לחפץ מיני.האם הייתם מתירים הפגנות בוטות למען זנות חוקית.האם הייתם מתירים הפגנות בוטות נגד דת האסלאם ועקרי אמונתה.האם הפצת קריקטורות פוגעניות על רקע דתי היא נסבלת בשם חופש הביטוי.האם תהיו סובלניים ביחס להפגנה בוטה של יהודים דתיים נגד זוגות חד מיניים ,הפגנה שתתבסס על ההלכה הרואה ביחסי מין הומוסקסואלים תועבה ממש.

בעיניי נשמת אפו של המשטר הדמוקרטי  ותנאי הכרחי לסובלנות בין קבוצות אוכלוסייה נבדלות,הוא מציאת קו הגבול,המטושטש תמיד, הבלתי הגיוני, בו כל קבוצה נמנעת מלדרוך על זנבה של הקבוצה האחרת. קו גבול זה משורטט תמיד באופן שרירותי ועל כן הוא משתנה כל העת.הוא תמיד תוצאה של פשרות שלשווא תחפשו בהן את ההיגיון ובסופו של יום נקבעים בו כללים מכוח פיתרון בעיות על בסיס מעשי .

ומה הדבר אומר ביחס למצעד גאווה בירושלים?-לא יודע !-לא בדקתי את עוצמת הרגישות בצד שכנגד. לא ראיתי מהו המצעד המתוכנן וכיצד הוא אמור להתנהל. לא בחנתי  את מסלול המצעד. לא שקלתי תגובות של ציבור רחב הרואה בירושלים מקום מקודש מבחינה דתית ואשר מצעד מסוג זה עלול לפגוע בו.לו הייתי צריך להכריע בנושא הייתי מכריע בו על פי השיטה הבריטית ושואל את עצמי מי דורך למי על הזנב במקרה הנדון ומה עוצמת הדריכה  ונזקיה הצפויים ואיך אפשר להימנע ממנה על בסיס מעשי.

אז צר לי-איני רואה בקיום מצעד גאווה דווקא בירושלים מימוש  עיקרון יסוד של חופש הביטוי וההפגנה. איני רואה בהימנעות מקיומו תבוסה לקבוצה כלשהי. הקהילה ההומו-לסבית רשמה לעצמה הישגים רבים מאד דווקא על בסיס מעשי וענייני שסרב לראות בהעדפה מינית עילה לשלילת זכויות-גם לא זכויות כספיות שמימושן מותנה בקיום סטאטוס של נישואין .נראה לי שזו הדרך בה יש ללכת בעתיד-ואין כוונתי לקהילה ההומו לסבית בלבד. 
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • בזנ"ט  On 23 ביוני 2008 at 13:54

    אז למה לא לנסות לאסור על קיום מצעדים בערים אחרות?
    הנקודה הבסיסית אותה אינך רואה, היא שהמצעד אינו מבטא "דריכה על זנב", אלא הצהרת שחרור של מי שדורכים לו על הזנב.

    לגבי הדוגמאות שהבאת – הפצת קריקטורות פוגעניות על רקע דתי אכן נסבלת, אבל הטלת ראש חזיר למסגד לא.
    בעד חוקיות פורנו וזנות – כמובן שכן, כל עוד מדובר בבוגרים שעושים זאת מרצונם.
    הפגנה בוטה של דתיים נגד הומואים – נו באמת, אתה לא זוכר את מצעד החמורים והבהמות שאירגנו בן גביר ומרזל מול הכנסת לפני שנתיים?
    לא שמעתי שהמשטרה ניסתה למנוע את קיום המיצג המעליב הזה (תאר לעצמך שמתנגדי הדת הקיצוניים היו עורכים הפגנה בה היו מוליכים מול הכנסת זוגות זוגות של חמורים פרות וחזירים, עם הרבה חזירונים עגלים ועיירים, וכולם חבושים כיפות…)

    בכלל, למה תמיד החילוניים הם אלה שנדרשים לוותר על נוחותם, על אמונותיהם ועל דרכיהם לצורך "הסובלנות" והדתיים מעולם לא?

    תראה לי איפה בדיוק הדתיים מוותרים על משהו לצורך מרקם החיים הדמוקרטי.

  • גולדלבט משה  On 23 ביוני 2008 at 14:15

    לקבוע את כל הקביעות הנחרצות הללו. להגיר מתי דורכים על זנב ומתי לא
    ובכלל היכן מתחיל הזנב והיכן הוא נגמר
    ברור לך שהפגנות בעד פורנו חופשי בין מבוגרים הן במובהק חופש ביטוי-אני מציע שתשאל כמה כותבות דעתניות שמפרסמות גם באתר זה והן יודיעו לך את דעתן בנושא
    כל אחד רואה רק את זנבו שלו

  • בזנ"ט  On 23 ביוני 2008 at 14:28

    כמובן שזאת דעתי, ודעתן של הדעתניות שמפרסמות באתר זה או באחרים הן דעתן. איפה פה הבעיה?

    לגבי ה"לדרוך על הזנב" – ההומואים הם קבוצה חלשה יחסית, מופלית לרעה ובמגזרים מסוימים מדוכאת. להגיד ש"דורכים להם על הזנב" בתור סטנדרט במדינת ישראל, זהו אנדרסטייטמנט. (אתה באמת צריך דוגמאות?)

    אתה יודע, עם חילונים כמוך, מי צריך דתיים…
    זאת הבעיה העיקרית – העיוורון של מי שרואה עצמו נאור. מהדתיים לא הייתי מצפה לתגובות אחרות, זה הרי הכל פבלובי אצלם. אבל מחילונים דווקא כן.

  • ערדי  On 23 ביוני 2008 at 18:56

    עיוורון של מי שרואה עצמו נאור – הגדרה טובה לאנשים שכותבים על הדתיים ש"זה הכל פבלובי אצלם".

    כאתאיסט גמור אני חושב שיש כמה כותבים דתיים מעולים ומקוריים (הרבה יותר מעניינים מהמיינסטרים הגל"צי-תלאביבי המשעמם). התגובות הפבלוביות נפוצות מאד דוקא אצל חילונים נאורים-כאילו, כמו רבים מהכותבים ברשימות.

  • בזנ"ט  On 23 ביוני 2008 at 19:29

    היחס להומואים אצל 95% מהדתיים הוא פבלובי לחלוטין.
    אני מסכים אתך מן הסתם שזה ענין של זמן, והם פשוט צריכים לעכל את זה שלא כל ההומואים הם תל-אביבים-גל"צניקים משעממים, ושחלקם אפילו חובשי כיפות אדוקים, אבל כנראה שגם אתה.

  • ערדי  On 23 ביוני 2008 at 19:50

    תשעים וחמישה אחוז זה לפי סקר שערכת? כמה דתיים אתה מכיר, וכמה שונה היחס אצלם מאשר היחס אצל החילונים שאתה מכיר?

    אין פבלובי יותר מהתגובה שלך, כאן וקודם. הכותבים המשעממים שהתייחסתי אליהם מוגדרים בעיקר לפי גאוגרפיה וביוגרפיה מסוימות, לא לפי מיניותם. כצפוי אתה לא מסוגל לענות לי, כיוון שאני לא מתאים לאף אחת מהססמאות המוכנות שלך, אתה מטיח בי את הקלישאה שנראית לך הכי מתאימה. ובכן, אני יודע היטב שיש הומואים דתיים – זה לא קשור כלל למה שכתבתי. אין לי בעיה עם דתו או נטייתו של אף אדם. הבעיה שלי היא עם אנשים משעממים ובורים שמתחזים לנאורים.

  • בזנ"ט  On 23 ביוני 2008 at 21:20

    אני דווקא מכיר לא מעט דתיים. תתפלא.
    ובענין הסקר והאחוזים: בסקר שנערך לפני לא הרבה זמן נבדקה תגובתם של ישראלים שונים לאפשרות שבנם או בתם יודיעו להם שהם חד-מיניים.
    55% חרדים, 27% דתיים ו9% חילונים ינתקו את הקשר עם הילדים באופן מוחלט.
    35% מהחרדים, 26% מהדתיים ו 15% מהאוכלוסיה הכללית (אין לי את מספרי החילוניים מתוכם) ישמרו על קשר מינימלי בלבד.
    10% מהחרדים, 40% מהדתיים ו43% מהאוכלוסיה הכללית (שוב, כאן אין לי נתונים לגבי החילונים), יצטערו מאוד אבל ישלימו עם המצב.
    0% מהחרדים, 7% מהדתיים ו 30% מהאוכלוסיה הכללית לא רואים בזה כל בעיה, אם זה מה שטוב לילד.

    תוסיף לזה את אפס האחוזים של חברי הכנסת הדתיים והאחוזים הבודדים של רבנים אורתודוקסים שהשמיעו ולו פעם דעה אחרת בענייני ההומולסבים מלבד קיתונות של גידופים, ותקבל, אם אני לא טועה, משהו בסביבות ה 95% של משטמה פבלובית.

  • עומר  On 24 ביוני 2008 at 0:38

    לפי הידע שלך בחשבון אתה בהחלט יכול להיות משתתף מן המניין בתוכנית הטלוויזיה "האם אתה חכם יותר מתלמיד כיתה ו'".

  • בזנ"ט  On 24 ביוני 2008 at 1:07

    אני בסך הכל הומניסט ריאליסטי, אל תפצל שערות.

  • אייל גרוס  On 24 ביוני 2008 at 4:34

    על הבעיות בהקבלות מהסוג שאתה עושה כבר עמדתי
    http://www.notes.co.il/gross/24936.asp

    http://www.notes.co.il/gross/33195.asp

    וגם
    http://www.notes.co.il/gross/24580.asp

  • עומר  On 24 ביוני 2008 at 9:35

    ואני ריאליסטי הומניסטי, אז אל תבלבל את המוח…

  • בזנ"ט  On 24 ביוני 2008 at 11:06

    בוא תספר לי איפה אני טועה במקום לזיין את השכל

להשאיר תגובה

