אסטרטגיית יציאה ותוכנית הימלטות


  נדמה לי שכל מכבסת המילים לא תוכל לטייח את מה שנטען כבר במדור זה לא פעם ולא פעמיים. אנו נוחלים בעימות עם החמאס תבוסה אחר תבוסה, כפי שהובסנו מול החיזבאללה.יש סיכוי סביר שהחמאס ישתלט גם על הגדה ויביס אותנו גם שם.יש לצפות שלאחר הרגיעה,אם תהיה,יהיו עימותים נוספים,בהם לא תהיה הכרעה ואני אומר זאת בשכנוע פנימי רב-באותו ביטחון שאני משוכנע בו שנבחרת ישראל לא תעפיל למונדיאל או לאליפות אירופה הבאה. מנהיגי ישראל יכולים לדבר על "הפעולה הגדולה" אני מציע להמשיך לא להאמין להם.

בכל זאת אני סבור שהרגיעה היא צעד מתבקש ואפילו הכרחי. ממשלה זו ו"מנהיגות "זו לא יכולה לנהל עימות צבאי, או מלחמה. מי שצמד המילים הראשון שלו בהקשר של עימות  הוא "אסטרטגיית יציאה" יכול להיות סוחר לא רע בבורסה, משם כמדומני נלקח מושג זה, אבל הוא לא יכול לנהל מלחמה.נדמה לי שהרצל לא התווה אסטרטגיית יציאה לתוכנית מדינת היהודים שלו ואף בן גוריון ואנשי דורו לא חשבו על דרכי מילוט ובקרת נזקים.

 בעצם המושג הנכון לניהול המדיני כיום הוא "ניהול סיכונים" ומי שעוסק בכך תפקידו להבטיח ששום החלטה לא תהיה נועזת מדי ולא תגרום לסיכונים בלתי צפויים, במיוחד לעתיד הפוליטי של מקבליה. כל ראש ממשלה ושר בכיר חייב לראות עצמו כאילו להט החרב של וועדת החקירה הבאה מתהפכת מעל לראשו ומתחתיו תהום חקירותיו של מבקר המדינה. אם לא די בכך ילוו "בצלם" האגודה לזכויות האזרח ושאר ארגונים שוחרי טוב כל פעולה מפעולותיו וידרשו במוקדם או במאוחר להעמידו לדין בפני טריבונל בינלאומי.

בנוסף הפרגון ההדדי והתמיכה והגיבוי שיכולים מקבלי ההחלטות לשאוב זה מזה הוא אפסי למדי. כל עוד העניינים מתנהלים כשורה הם יריבו על התהילה הצפויה וכשהעניינים ישתבשו, כפי שהם תמיד צפויים להשתבש בעת התרחשות צבאית, כל אחד יחפש את ראשו של השני ויבקש לגולל עליו את האשמה.החבורה הזו במקום לעסוק בניהול מלחמה היא תעסיק יחצנים ויועצים אסטרטגיים למטרות פוליטיות פנימיות. באופן אישי לא הייתי מסתער על שום יעד מתוך ציפייה שמר אולמרט הוא שיחפה עלי-בוודאי שלא הייתי מנסה לעשות זאת ללא הפקדת דמי חסות בחשבונו של עו"ד מסר.

השאלה היא האם לא הגיעה העת שאנו, האזרחים הקטנים ,חסרי האמון והתקווה שבאמת כבר לא מצפים לכלום מהנהגתם,לא נתחיל לגבש אסטרטגיית יציאה. אולי כדאי שגם אנחנו נפעל בביתנו פנימה למזעור ההפסדים הצפויים-כל אחד בדרכו ועל פי אפשרויותיו?.
 
 
 
 
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

