יוסיף דעת יוסיף מכאוב?


אחת הזכויות הבסיסיות של החולה היא הזכות על גופו.החולה זכאי שלא ייעשה בו טיפול רפואי ללא שהתקבלה הסכמתו המודעת לטיפול והסכמה מודעת היא הסכמה שניתנת לאחר הסבר מקיף על המחלה, הדיאגנוזה והפרוגנוזה שלה,הטיפול המוצע,טיפולים חלופיים והסיכונים והסיכויים בכל טיפול.כיום אין למעשה עוררין על זכותו זו של החולה.הרפואה הפטרנליסטית איבדה מזוהרה ואף על פי כן יש עמה כמה טיעונים להשמיענו,טיעונים שאין מקום לבטלם אלא להתמודד עמם.

אחד הספרים האהובים עלי,כעל מיליונים רבים,הוא ספרו של אקסל מונתה מגילת סן מיקלה. מונתה שהיה רופא במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים מייצג בספרו את התפיסות המקובלות  ביחסי רופא–חולה.בתקופה בה הרפואה הייתה מדע מפוקפק למדי [האם אינה כזו גם היום?] אין להתפלא כי כרופא ראה את עקר עבודתו ברכישת אמון החולה,שהוא תנאי הכרחי לרפואה-אם אכן החולה עשוי להתרפא.

מונתה בוודאי היה מסתייג הסתייגות גמורה מחוק זכויות החולה שלנו.הוא בוודאי היה רואה בכך משהו דומה ל"חוק זכויות המאמין" ללא ספק  מונתה היה סולד מכל ניסיון להעביר לחולה את האחריות לטיפול בו .

הקטעים שיצוטטו להלן הם מתוך שיחה שקיים מונתה בפריס עם חבר רופא שאף הוא נמנה על הקהילה השוודית בעיר האורות.

"בימים האחרונים נשתנו קצת הדברים שביני ובין נורסטרום. החולים שלו החילו להזמין אותי לשם התייעצות לעתים קרובות ביותר. יום אחד ראיתי אחד מהם מת לפתע פתאום מיתה לא צפויה והדבר הזה היה לרעתו של נוסטרום,לפי שאותו חולה היה מן האנשים המפורסמים במושבה השוודית. המקרה הזה הרעיש את לבו של נוסטרום מאד,וכדי לנחמו לקחתי אותו לסעוד עמי בבית הקפה דה-לא-רז'נס.
 
"בבקשה ממך ,תסביר לי את סוד ההצלחות שלך ואת סוד הכשלונות שלי" אמר נוסטרום והביט בי בזעף מעל לבקבוק של יין סן ז'יליאן.
 
הכל תלוי במזל עניתי וחוץ מזה יש בינינו הבדל של מזג:אני תופס את פורטונה בשערות ראשה ואתה יושב בשקט וידיך תחובות בכיסיך ומניח אותה לעבור עליך במעופה. אני בטוח שאתה בקי ממני בטיב גופו  אדם בין בריא ובין חולה: אבל אולי אני מיטיב לדעת ממך בטיב נפשו של אדם. אף על פי שבשנים אתה גדול ממני כפליים. מפני מה אמרת לאותו הפרופסור הרוסי ששלחתי אליך שיש לו אנגינה פקטוריס? מפני מה פירשת לו את הסימנים של מחלה ארורה זו?
 
הוא דרש במפגיע שאודיע לו את האמת ואני אנוס הייתי להגיד לו את האמת,שאלמלא כן לא היה מציית לי."
 
"אני לא אמרתי לו דבר מעין זה ואף על פי כן ציית לי. הוא שיקר לך כשאמר שהוא רוצה לדעת את האמת ושאינו מפחד מפני המוות. אין אדם רוצה לדעת כמה קשה מחלתו. הכל מפחדים מפני המוות ויש טעם מספיק לפחד. עכשיו החמיר מצבו עוד יותר. חייו נעשו משותקים מחמת פחד,וכל זה בא עליו באשמתך.
 
"הרי אתה מדבר כל הימים על עצבים ועל נפש,כאילו היה גופנו תרכובת של עצבים ונפש בלבד. סיבתה של אנגינה פקטוריס היא ארטריו-סקלרוזה של עורקי-הכתר"…………….
……………
 
" כך דרכך להסביר לחולים שלך מה שאינך יודע להסביר אפילו לעצמך. אתה שוכח שכל זה אינו עניין של דעת ,אלא של אמונה בדומה לאמונה באלוהים. הכנסייה הקתולית לעולם אינה מסבירה כלום והריהי כוח אדיר מכל הכוחות שבעולם. הכנסייה הפרוטסטנטית מנסה להסביר ולבאר כל דבר והיא מתפוררת לרסיסים.כל מה שהחולים שלך ממעטים לדעת את האמת,כך מוטב להם. היוצר לא התכוון שפעולתם של אברי גופנו תהיה מסורה לפיקוחה של רוחנו. אתה גורם לחולים שלך להיות מהרהרים במחלתם.אתה פורע בזה את חוקי הטבע. אמור להם שעליהם לעשות כך וכך,ליטול רפואה זו וזו כדי שיתרפאו,ושאם לא יצייתו לך ילכו להם לרופא אחר."  
 
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

